Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
jättebra beskrivning leksjö, tack så hemskt mycket. Har du lust att förtydliga VAR i motorrummet jag kan mäta ohm och volt. är det dom gråa clipskontakterna du syftar på eller vad?

Har givarna bara två kablar eller fler?
av Lesjö
Följ kablarna som kommer från spindelbryggan (hjulen) genom skärmsidan på resp sida så kan du inte missa. Det är två ledare i kontoktstycket. Minns inte färgen, troligen är dom grå. Jag har inte bilen kvar.
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
Tjena

har kollat givarna och de verkar ok. en sak som jag la märke till är att nu när vädret har blivit lite mildare igen så har "glappet" försvunnit. dvs att min abs lampa lyser INTE dock vibrerar det i pedalen när jag precis ska stanna. för två veckor sedan blev det ordentligt kallt här nere i gbg och då tändes lampan igen. Kan detta betyda något eller är det mina givare/tandhjul som är kass på nått sätt. Kan symptomen bero på en trasig bak givare?

Börjar bli trött på problemet nu, funderar på att lämna in den men de kostar ju säkert skjortan :cry:
av Lesjö
Givaren bak ger signal även till hastighetsmätaren. Fungerar hastighetsmätaren normalt, så upprepar jag mitt tidigare råd BYT TANDHJULEN!!!!!!!
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
ok, de får bli så då. i värsta fall händer de inget, men jag får ett par nya tandhjul iaf. tack för hjälpen. ska kolla med volvo va de går på

Är det svårt att byta dom sj, hur gör man egentligen? :???:
av kalle323
fick du inte mitt felsökningsschema via pm ? där kan du ju kolla upp allting inte bara givarna .
av ank9
Jag hade samma problem. När jag bytte bromsbeläggen så satt en av glidpinnarna (nedre) i oken fast på varje sida. Efter att dessa lossades och fettades in så upphörde problemen med att ABS-lampan tändes.
Kolla det innan ni köper dyra givare...
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
Hej, har inte hunnit fixa tandhjulen än, men en sak kom att hända mig.,

Bilen har stått still över helgen, och det har varit lite fuktigt. Idag när jag startade bilen, började abslampan att lysa IGEN.

Har tidigare tänkt lite på det men inte kopplat det till vädret. Men jag börjar misstänka att lampan tänds när det är fuktigt, kallt eller när bilen stått ett tag.

Tyder detta på något eller är det tandhjulen som sviker mig?

Hur gör ni riktiga mekaniker om ni får in en bil med denna symptom?.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]