Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Whiplashinfo skrev:Jag lärde mig the hard way att det finns ett oljeventilationsrör som går från turbon och som sätter igen efter en viss tid. Symptomen på detta är dålig turboeffekt, blårök ibland efter tomgångskörning, och om inget görs åt problemet - en havererad turbo. Det kostade mig två turboaggregat innan jag via en reservdelssnubbe på Volvo (Skobes) fick tips om oljeventilationsröret. Han hade haft samma fel i sin egen 945:a.

Tomas
Det finns möjligen inte en bild som kan visa hur detta ventilationsrör ser ut, och var det sitter, tycker nämligen att min maskin har tappat lite av orken ?:-/
Tikkapower skrev:
Whiplashinfo skrev:Jag lärde mig the hard way att det finns ett oljeventilationsrör som går från turbon och som sätter igen efter en viss tid. Symptomen på detta är dålig turboeffekt, blårök ibland efter tomgångskörning, och om inget görs åt problemet - en havererad turbo. Det kostade mig två turboaggregat innan jag via en reservdelssnubbe på Volvo (Skobes) fick tips om oljeventilationsröret. Han hade haft samma fel i sin egen 945:a.

Tomas
Det finns möjligen inte en bild som kan visa hur detta ventilationsrör ser ut, och var det sitter, tycker nämligen att min maskin har tappat lite av orken ?:-/
Han menar oljereturen från turbon och ner i blocket.
av SteffeB
Om du inte har ladd så finns det flera anledningar, en vanlig är att någon slang från turbon till insuget är sprucken, funkar som sugis för då håller det tätt.
Intercoolern spruckit.
Svårt att kolla men det går ju att trycksätta på nåt listigt sätt med hjälp av tryckluft, tyvärr går det inte att kolla när du står still och tokgasar.

Din "Econometer" funkar som en "turbomätare" när den går i botten till höger så är trycket på ca 0,3bar.
Sitter slangen kvar mellan bypassventilen på turbon och insuget.
av Tikkapower
Kan ett igensatt oljereturrör göra så att oljetryckslampan tänds vid tomgång. Jag har bytt tryckkontakt och byter olja och filter vart 800:e mil. Lilla minsta jag gasar så slocknar lampan.
av SteffeB
Tikkapower skrev:Kan ett igensatt oljereturrör göra så att oljetryckslampan tänds vid tomgång. Jag har bytt tryckkontakt och byter olja och filter vart 800:e mil. Lilla minsta jag gasar så slocknar lampan.
Låter som oljepumpen är slut eller så är silen på pumpen igensatt.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]