Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
Verkar då som LMM åtminstone gör nytta. Kan du erinra dig när problemen började och om du gjort någon speciell åtgärd vid denna tid. Det är troligen något som lurar Lambdan att feta på eller att Lambdan är defekt. Kan även vara defekt bränslebox, har du möjlighet att låna en från någon och testa om det möjligen är boxen som fått fnatt.

Mvh GK
av NilsO
Lambdasonden används inte när man startar.

Du kan prova att göra såhär: Ta ur säkring 1 eller koppla ur batteriet några minuter så att motorstyrningen nollställs. Sätt tillbaka. Koppla ur luftmassemätaren och lambdasonden. Starta (den ska starta bra även utan lambdasond och luftmassemätare).

Ryker den fortfarande vet du nu att felet varken har med luftmassemätare eller lambdareglering att göra. (Du får ta ur säkringen eller batteriet efteråt för att släcka motorlampan.)

Man skulle t ex kunna tänka sig att en spridare läcker.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Nu var det väl så att start var inte problemet utan hur den går efter start.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Inte för att det skall ge riktigt din motors symptom men skruvade du loss knacksensorn och i så fall skruvade du dit den igen med rätt moment? Om du har möjlighet att låna en LMM av någon så prova att byta. En lite mer långsökt ide är att BTR inte funkar som den skall, d.v.s. inte öppnar mot bränslereturen vid 3.0 Bar.

Mvh GK
av vracing
Fler förslag? Har inte en blekaste aning om vad det kan vara. Går så fett ibland att den börjar gå på 3cylindrar. Då är det bara att göra rent stiftet
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag är alldeles säker på att jag svarat här innan, men jag hittar inte det nu så det var kanske en "liknande" tråd.
Ta loss vakuumslangen (den lilla slangen) till BTR-en från insugningsröret och sug i den. Känner du det minsta smak av bensin så är det läck på membranet och bränslepumpen pumpar bensin direkt in i insuget när motorn går. Detta borde ge felkod på Lambda regleringen för boxen kan ju inte kompensera för detta, men det fungerar ju inte när motorn då motorn är kall. Har du gjort som "NilsO" beskrev ovan? Då kör du motorn i "Link Home Mode" och den borde gå bättre då om det är fel på box eller givare.

Mvh
Lennart
av vracing
Ska kolla slangen. Har dragit ur säkringen och nollat allt. Får ingen felkod på lamdan heller. Ska ju komma upp en triangel i instrument huset när det är något fel på motorelektroniken. Samt att jag nyss kollat alla felkoder.

Byt kåpa, det blir små sprickor i den […]

Volvo car UX

"Cirkeln är sluten. Med den senaste uppd[…]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särskil[…]

Känsligt med insug i plast?

Har en V40 T2 från -14, men en tomgång[…]