Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bricoleuren
#741748
Glad påsk!
Här kommer några ny-uppmätta värden för den som har tråkigt..

Det var under tio minus i natt och jag hade äntligen 5 minuter över i morse. Passade på att mäta spänningen över tändspolen vid start. Om nu startmotorn skulle "fälta" och stjäla ström som nå´n trodde.

Eftersom jag bara hade en multimeter i fickan fick jag koncentrera mig på det ena av kopplingsstiften vid kall start. Det bliv stift nr. 1.

Stift 1: Kall biil, påslagen tändning hade 11,8 V (mätt mellan det och jord), detta sjönk till 8,4 under startförsöket (som väl varade åtminstone 30-40 sekunder innan den tände).

Under gång steg spänningen till 13,16 V och när jag startade om bilen (obs, inte varmkörd utan bara avslagen motor direkt efter start) så sjönk det bara till 9,62 V under start.

Motsvarande försök gjorde jag sen på stift nr. 15. Påslagen tändning ger 12 V, sjunker till 10,6 vid "varm" start och under gång är spänningen på det 13,66V.

Jag tycker själv att det första värdet på stift 1 känns ganska lågt, eller hur? Under 9 Volt!

Imorgon bitti ska jag testa stift 15 i minus tio och se vad resultatet blir där.


//H
Användarvisningsbild
av Kloge
#741761
Det kan vara nåt. Styrenheten vill ha minst 10 volt för att vara med,så undras hur det är där. Kan man mäta utanpå kabelhandsken på styrenheten?
Har du bogserat igång den fler ggr? Startar den lätt då varje gång så är det spänningen som falerar
Användarvisningsbild
av lennarte
#741762
Bricoleuren skrev:Glad påsk!
Här kommer några ny-uppmätta värden för den som har tråkigt..
Stift 1: Kall biil, påslagen tändning hade 11,8 V (mätt mellan det och jord), detta sjönk till 8,4 under startförsöket (som väl varade åtminstone 30-40 sekunder innan den tände).

Under gång steg spänningen till 13,16 V och när jag startade om bilen (obs, inte varmkörd utan bara avslagen motor direkt efter start) så sjönk det bara till 9,62 V under start.
Men den startade alltså.. :shock:
Inte har jag tråkigt. Just inkommen och nyduschad efter ha "pysslat om" båten hela dagen. Frugan förbereder fest. Det blir nog livat ikväll :lol:
Jag tycker också att det verkar vara lite volt, men det har jag ju tyckt hela tiden... 11,8V hade jag också när jag testade för någon vecka sedan. Jag mätte då i cigg. uttaget, men det funkade inte att mäta där då för när jag vred över nyckeln i läge 3, så försvann ju strömmen. När min 745-a startar, går spänningen upp direkt till 14,2V. Om jag får tid över i morgon, ska jag kolla över tändspolen också.

Mvh
av Burner
#741768
Har precis suttit o läst igenom hela tråden (nåja det mesta iallafall) och jag har haft samma problem med min 96a för nåt år sen. bytade oxå givare som sitter i toppen vid 3 cylindern ungefär men mitt problem försvann inte förrän jag bytade lmm (som du inte prövat än som jag uppfattat det) tyvärr så kostar dom ju en del och är man osäker så känns det ju surt. försökt få låna en i några dagar (kolla så att det e samma nummer- tror ltt ska ha slutnummer 016) just my 2 cents

jimbo
av Bricoleuren
#741916
Nej, det är inte så mycket.

En sak som talar emot den (tycker jag) är att man inte får ut några felkoder ur motorn. Jag hade en 245:a 88B för tio år sen, när LMM på den gick sönder fick jag felkoder från varenda system typ. Alltså felkod för själva LMM men även spjällägesgivare och andra grejjer. Bilen gick oxå som skit (fast startade gjorde den).

Är jag dum och envis som i inte byter ut den?

Nå'n som vet vilken spänning som tändspolen bör få (minst) för att ge en ok gnista? I mitt fall skiljde det ju ganska mycket mellan startförsök 1 och 2...

//H
av rid54
#741926
Behövlig spänning till tändspolen är nog en "filosofisk" fråga. Så länge styrsystemet bryter och högspänningen kommer till rätt stift, så går det nog inte att säga var exakt gränsen går för att start ska lyckas. Det är nog i så fall värre med om styrelektroniken har en undre gräns där den helt enkelt "säger ifrån" och inte styr ut spridarna eller så.

Jag har en personlig uppfattning om felkoder som säger att även det systemet kan gå snett ibland, dvs felet på en komponent KAN vara sådant, att en felkod inte uppkommer. Alltså = avsaknad av felkod är inte ett säkert tecken på att allt är OK.
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av Kloge
#741945
Lh 2.4 är inte så fulländat jämfört med dagens och lmm kan ge fel värden, men det är inte så galna värden så det kommer felkoder. Det hade inte skadat att byta den. Du hade ett erbjudande från nån här om att låna en
Användarvisningsbild
av erikn
#741995
Nu hade jag inga såna problem som TS, men vår gammelvolvo fick jag billigare pga att fellampan lyste. Den larmade för lambdareglering hög eller låg, kommer inte ihåg exakt. Bilen gick bra, inga konstiga avgasvärden eller någonting.

Efter nollställning så gick bilen nästan varje gång exakt 30 mil och "pling" så tändes lampan. Jag hade på den tiden en 245:a med samma motor i, så jag provade att byta spridare m.m. mellan dem. Till slut så provade jag LMM trots att jag var skeptisk. De gånger tidigare som LMM varit trasig för mig så har (som skrivits tidigare) bilen gått som en påse nötter. Men döm om min förvåning om inte felet flyttade sig till 245:an.

Sedan var jag till Allbildelar (skrot i Länna) och köpte en LMM som de påstår att de testar. När jag väl bytte så gick bilen som en påse nötter. När jag var in och bytte den felaktiga så satte jag dit den på parkeringen då det är rätt långt att åka så jag fick se att den var hel.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22

Första gången jag skriver på foru[…]

Tack för svar. Det är inga jättesto[…]

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]