Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robban67
lennarte skrev:
Bricoleuren skrev:Tack Lennart men du kan lugnt åka till skidbacken, Kloge testade på sin bil. Att döma av hans test så drar ju inte min startmotor mer ström än hans i alla fall.
Det där med kol kanistern, skrev jag inte något om det för ett tag sedan, eller det var kanske i en annan tråd. Teorin om bensinånger därifrån är onekligen intressant, men då borde den väl "ta det" som tjuvluft och gå illa för övrigt, kanske.
MvhLennart
Hej

Nja, som tjuvluft blir det ju inte då den står i förbindelse med tanken utan det blir ett jämt flöde på bensinångor isåfall.

mvh

Robban
av Bricoleuren
Tack Lennarte!
Du fick ju nästan precis samma värden på spänningen som jag. Berätta gärna mer om din kolkanisterteori!

För alla som frågat mig om bilen startar vid bogsering då den inte går igång på startmotorn kan jag nu berätta följande.

I måndags körde jag bilen senast (då jag bl.a. testade BTRen). På kvällen gasade jag ur, stängde av och parkerade på gatan, rörde den sen inte förrän igår kväll (onsdag). Vet inte riktigt vad temperaturen låg på igår kväll men det var ganska kallt. Kanske ner mot tio minus.

Hur som helst, bilen ville absolut inte starta, what so ever. Trots att jag hör att startmotorn låter helt ok pigg och jag vet att batteriet är i bra kondition så var det tvärstopp. Provade att vänta lite och starta igen, provade att köra överdrivet länge på startmotorn både med och utan gas - icke! Lät skiten stå helt enkelt, inget annat att göra.

Så nu ikväll var jag tvungen att flytta på den eftersom det är städnatt på gatan (=böter). Bilen stod i nedförsbacke och gatan var i princip tom (tack vare parkeringsförbudet som inträder kl. 00.00) så jag testade först att starta med nyckel (vilket inte gick idag heller) men sen släppte jag handromsen, la i trean och släppte kopplingen i kanske 15 km/h. Pang sa det, den tände direkt!

Betyder detta att det ändå är nå´t som har med startmotorn att göra? Kan ju vara slumpen oxå! Känns som att det börjar bli läge att prova en annan i alla fall...

//H
Användarvisningsbild
av lennarte
Bricoleuren skrev:Tack Lennarte!
Du fick ju nästan precis samma värden på spänningen som jag. Berätta gärna mer om din kolkanisterteori!

För alla som frågat mig om bilen startar vid bogsering då den inte går igång på startmotorn kan jag nu berätta följande.

ISå nu ikväll var jag tvungen att flytta på den eftersom det är städnatt på gatan (=böter). Bilen stod i nedförsbacke och gatan var i princip tom (tack vare parkeringsförbudet som inträder kl. 00.00) så jag testade först att starta med nyckel (vilket inte gick idag heller) men sen släppte jag handromsen, la i trean och släppte kopplingen i kanske 15 km/h. Pang sa det, den tände direkt!

Betyder detta att det ändå är nå´t som har med startmotorn att göra? Kan ju vara slumpen oxå! Känns som att det börjar bli läge att prova en annan i alla fall...
Vad det gäller kol kanistern var det nog mest om tjuvluft, har jag för mig. Robbans teori låter nog mer trolig. Vad det gäller startmotor/tändlås teorin, Prova med en kabel med en lampa/provlampa på uttag 15 (?) på tändlåset. Låt den sitta kvar hela tiden,så du inte behöver "böka" med det varje gång du ska starta. Då ser du direkt om du har ström till "tändningen". Kanske kan du kolla på ingången i styrboxen? Ska kolla i kväll när jag kommer hem i elschemat. Det borde vara samma på 740/940. bilderna jag lade ut i veckan är betydligt sämre än vad dom är i boken, och där är dom inte bra. Någon annan har kanske kopplingarna på tändlåset? Ev. vilken ingång på styrboxen.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av erikn
Kloge skrev:Prova att bogsera igång den fler ggr. Kan det vara glapp i tändningslåset? Men det borde inte ändra sig med temperaturen tycker jag
Precis vad jag tänkte också. Glapp i tändningslåset, men att det blir glapp beroende på temperatur är ju ett långskott, men man har ju hört om konstiga saker förr.
Användarvisningsbild
av Kloge
Vi är nog något på spåret nu med strömförsörjningen till tändspolen.Tändninhslåset eller styrenheten? Den jordar när gnistan ska komma,samma princip som de gamla brytarna gjorde på äldre motorer. Dålig jordpunkt för styrenheten?
Fast då borde den inte gått att bogsera igång heller

Måste säga att denna tråden är den mest intressanta och spännande på hela internet! Kanske har herr Bricoleuren en annan uppfattning? :wink:
Användarvisningsbild
av lennarte
Kloge skrev:Vi är nog något på spåret nu med strömförsörjningen till tändspolen.Tändninhslåset eller styrenheten? Den jordar när gnistan ska komma,samma princip som de gamla brytarna gjorde på äldre motorer. Dålig jordpunkt för styrenheten?
Är det samma så till vida att det följs åt, 1, dålig jord = dålig gnista. Sämre jord ännu sämre gnista (brytare). Eller är det så att det är 2, dålig jord = ingen gnista (brytarlöst). Om det är som 1, att sämre jord, sämre gnista (spänningsfall) kan det ju vara temperaturberoende. Är det enligt 2, är vi tillbaka på ruta 1.
Eller? ?:-/
Fast egentligen är det ju tvärt om med brytare. Brytarna jordar strömmen, ja, men gnistan kommer när brytarna öppnar. Det blir en strömstöt förstärkt av kondesatorn.

Mvh
Lennart
av sudden68
Bricoleuren skrev:Tack Lennarte!

I måndags körde jag bilen senast (då jag bl.a. testade BTRen). På kvällen gasade jag ur, stängde av och parkerade på gatan, rörde den sen inte förrän igår kväll (onsdag). Vet inte riktigt vad temperaturen låg på igår kväll men det var ganska kallt. Kanske ner mot tio minus.

Hur som helst, bilen ville absolut inte starta, what so ever. Trots att jag hör att startmotorn låter helt ok pigg och jag vet att batteriet är i bra kondition så var det tvärstopp. Provade att vänta lite och starta igen, provade att köra överdrivet länge på startmotorn både med och utan gas - icke! Lät skiten stå helt enkelt, inget annat att göra.

Så nu ikväll var jag tvungen att flytta på den eftersom det är städnatt på gatan (=böter). Bilen stod i nedförsbacke och gatan var i princip tom (tack vare parkeringsförbudet som inträder kl. 00.00) så jag testade först att starta med nyckel (vilket inte gick idag heller) men sen släppte jag handromsen, la i trean och släppte kopplingen i kanske 15 km/h. Pang sa det, den tände direkt!

//H
Har du testat att mäta hur mycket ström du har till bränslepumpen när du vrider på startnyckeln och ska starta den.Tänkte om volten sjunker vid pumpen när du belastar startmotorn.(kall motor mera bränsle mera ström till bränslepumpen).Bara en ide.
av rid54
Fantastiskt vad man får nya idéer när man läser om andras! Tändningslåset är ju en mekanisk pryl och även om det är rätt långsökt, så kan det ju vara ett "gränsfall" i själva eldelen, när det gäller matning till "tändningen" (eller vad man nu menar i dessa moderna tider). Inne i eldelen till tändlåset finns ju rörliga och fasta kontakter. Beroende på den vridbara delens läge, ska det bli kontakt till lysen, torkare/fläkt/radio, motorstyrning och startmotor. När startmotorn är inkopplad ska väl exvis lysena slockna (är det inte så?), men motorstyrningen ("tändningen") vara tillkopplad, så det händer både det ena och det andra i tändlåset. OM det nu är nåt glapp eller förslitning i låset, kanske "tändningen" tappar kontakten när man vrider till startläget? Därav lätt att rulla igång men svårt att starta med startmotor. Minns hur det kunde bli liknande obegripliga strul förr, när förkopplingsmotsånden till tändspolen fanns. Om dessa gick sönder, fick man oftast motorn att vilja starta (så länge startmotorn gick) men det blev ju stopp direkt man släppte nyckeln. Helknepigt tills man fattat sammanhanget.
Mvh
/RID
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
Generator laddar ej batteriet

Jag har 12,0v in till instrumentpanelen från[…]

Ny Kartuppdatering