Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Har legat på rygg på infarten halva dagen idag. Ska ju besiktiga i morgon eftermiddag. Bytte avgasrör från katten och bakåt för någon månad sedan och då märkte jag en liten läcka i skarven framför katten efteråt. Har kollat flera gånger efter det men inte kunna känna något. Idag tejpade för ändröret och då läckte det. Det tog ett bra tag att få tätt, lite "halvtaskiga" anligningsytor, men nu är det tätt. Passade på att montera nya dimljus. Köpte för något år sedan på Biltema (49,90:- för 2st med relä och glödlampor). Jag har ju originalmonterade dimljus som var alldeles sönder rostade. Har funderat ett tag på hur jag skulle lösa monteringen, orginalen har ju fästet bakåt. Kom på att Biltemas passade inuti orginalljusen.... Monterade Biltemas dimljus "hängande" i orginalens kåpor. Fungerar alldeles utmärkt. Det stod på förpakningen att dom var godkända, får se vad Bilprovningen säger i morgon. Bilen går som den ska nu , verkar det som.... (peppar, peppar) Nästan inget "bludder" under den drygt milen jag körde. Var och tankade också 1,3l/mil.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Min gamla 16v gick absolut bäst på volvos originalstift.
Testade champion ngk och bosch.
Snittförbrukning 0,85 mest landsväg
Användarvisningsbild
av lennarte
Om inte "värdena" är ok vid besiktningen i eftermiddag, ska jag åka till Volvo och köpa mig en NY tempgivare, och i så fall köper jag nya tändstift också. Det verkar som "bluddret" börjar när motorn är riktigt varmkörd, den går bra kall till jobbet, vilket skulle kunna tyda på tempgivaren. Jag har kollat ohm värdena på den och det ökar och minskar vid olika temperaturer. men jag har inte mätt vid exakt dom temperaturer som dom refererar mot.
På tal om tändstift. På min utombordare (Suzuki DF90) fyrtaktsmotor, sitter orginal NGK stift. När du kollar i katalogen (Campion's) rekomenderar den RN9Y (samma som jag har i Volvon), men om du kollar i översättningslistan finns ingen ersättare hos Campion. RN9Y är "bara" det närmaste alternativet. Suzukin gick inte på dom. dom blev "överhettningsvita" och den missade lite på "fullvarv". Köpte nya NGK och den gick riktigt igen. Det kan ju vara så på Volvon också, att den ligger "lite mitt emellan", så vissa fabrikat inte passar riktigt. Då handlar det ju inte egentligen om "dåliga fabrikat" utan kanske om att hitta ett tändstift (oavsett fabrikat) som passar just din bil och din körning.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Ny besiktigad med anmärkning. Gummi bussningar nedre inre länkarmslagring och reflex vänster bak dålig, ingen "bakläxa".
Avgasvärden CO 0.0, HC 66, Lambda 1,01, CO vid varv 0,29 . Det enda som inte var bra var CO vid varv, han trodde att det var AC-n som spökade. Den startade och stannade flera gånger medan vi provade. Annars verkar det ju helt ok. På vägen hem blev det en omväg pga. vägarbete. Det blev en massa trafik på den lilla vägen dom ledde om trafiken på, så jag fick inte chans att "känna efter" om den bluddrade, men i morse kändes det bra.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
lennarte skrev:Om inte "värdena" är ok vid besiktningen i eftermiddag, ska jag åka till Volvo och köpa mig en NY tempgivare, och i så fall köper jag nya tändstift också. Det verkar som "bluddret" börjar när motorn är riktigt varmkörd, den går bra kall till jobbet, vilket skulle kunna tyda på tempgivaren. Jag har kollat ohm värdena på den och det ökar och minskar vid olika temperaturer. men jag har inte mätt vid exakt dom temperaturer som dom refererar mot.
På tal om tändstift. På min utombordare (Suzuki DF90) fyrtaktsmotor, sitter orginal NGK stift. När du kollar i katalogen (Campion's) rekomenderar den RN9Y (samma som jag har i Volvon), men om du kollar i översättningslistan finns ingen ersättare hos Campion. RN9Y är "bara" det närmaste alternativet. Suzukin gick inte på dom. dom blev "överhettningsvita" och den missade lite på "fullvarv". Köpte nya NGK och den gick riktigt igen. Det kan ju vara så på Volvon också, att den ligger "lite mitt emellan", så vissa fabrikat inte passar riktigt. Då handlar det ju inte egentligen om "dåliga fabrikat" utan kanske om att hitta ett tändstift (oavsett fabrikat) som passar just din bil och din körning.

Mvh
Lennart
Värt ett försök är ju överkomligt pris hos volvo åf:)
Användarvisningsbild
av lennarte
Tungviktarn skrev:
lennarte skrev:Om inte "värdena" är ok vid besiktningen i eftermiddag, ska jag åka till Volvo och köpa mig en NY tempgivare, och i så fall köper jag nya tändstift också. Det verkar som "bluddret" börjar när motorn är riktigt varmkörd, den går bra kall till jobbet, vilket skulle kunna tyda på tempgivaren. Jag har kollat ohm värdena på den och det ökar och minskar vid olika temperaturer. men jag har inte mätt vid exakt dom temperaturer som dom refererar mot.

Mvh
Lennart
Värt ett försök är ju överkomligt pris hos volvo åf:)
Lite "uppdatering". Var och tankade igår 1,3l/mil. Inte bra, men den är stadigt bättre än när jag började felsöka. Var på Volvo igår och köpte ny orginal tempgivare till insprutet och en ny temostat. Hjälper inte detta heller får det bli en ny Lambdasond också. Pratade tändstift med reservdelskillen, han sade att dom sätter i "turbons" tändstift i B234-an. Det betyder att jag har fel tändstift i alla fall. "Rek.tabellen" vi kollade i när jag köpte dom jag har nu sade dom jag har nu (samma som B230F). Satte i en termostat i sommras (dom hade "bara" 87° hemma ) men den börar "ge sig" nu när det börjar bli kallt. I eftermiddag ska jag till "skroten" (Walters i Falkenberg) och hämta en "ny" växellåda (med OD) samma som jag har. Köpte även med kopplingen (allt från en B234F -90). Så nu har jag en framtida helg räddad i alla fall.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Var och hämtade växellådan i fredags eftermiddag. 9 mil landsvägskörning (fram och tillbaka) mest motorväg. Låg på 130 - 140 km/tim på motorvägen (vi har 120 som max på E6-an). Lite drygt 4000rpm ( har ju bara 4 växlar) småmissade och bluddrade hela tiden. Förmodligen tändstiften, eftersom jag nu vet att dom är för mjuka. Tankade när jag kom hem, 11,4 mil sedan förra tankningen, fick på 12,3 lliter. Bästa resultatet sedan den började krångla 1,08l/mil. Med fungerande overdrive och nya tändstift tror jag nog att jag kommer en bit under en liter på "normal" landsvägskörning. Då år jag tillbaka till där den var innan jag övertog den. Min svåger har har ju haft den innnan, han körde c:a 3000 mil om året och aldrig över litern per mil

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Kompe
Vilken termostat upplevde du som bäst för bilen? Har en 16v själv och termostaten har gett sig, Ska ju bytas så jag gick in på volvo och ville ha en "vintertermostat" men volvo envisades med att jag skulle ta en 87*c. Frågan är vilken är den mest optimala?
Vilken upplevde du som "bäst" eller den mest optimala? 8)
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Kompe skrev:Vilken termostat upplevde du som bäst för bilen? Har en 16v själv och termostaten har gett sig, Ska ju bytas så jag gick in på volvo och ville ha en "vintertermostat" men volvo envisades med att jag skulle ta en 87*c. Frågan är vilken är den mest optimala?
92gradarn ger bättre värme i kupén ingen skillnad på förbrukning då tempgivaren registrerar att motorn är genomvarm vid ca 80 grader
Användarvisningsbild
av lennarte
Tungviktarn skrev:
Kompe skrev:Vilken termostat upplevde du som bäst för bilen? Har en 16v själv och termostaten har gett sig, Ska ju bytas så jag gick in på volvo och ville ha en "vintertermostat" men volvo envisades med att jag skulle ta en 87*c. Frågan är vilken är den mest optimala?
92gradarn ger bättre värme i kupén ingen skillnad på förbrukning då tempgivaren registrerar att motorn är genomvarm vid ca 80 grader
Det är nog som "tungviktarn" säger. men 87°är nog mest för "sydligare nejder", eller om man har problem på sommaren med köer och sådant, där tempen kan bli för hög annars. Jag uppler att värmen i kupen kommer "senare" med 87°. Kanske inbillning, men det tog tid i förra veckan när vi hade -3 - 0° några dagar. Har inte hunnit byta till 92° än. Vi passade barn-barn hela helgen, så jag blev trött ändå...

Mvh
Lennart
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 24
Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart