Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av revpro800
Någon som vet om jag kan använda volvos egna stift med art nr 273597-5? verkar som den är till 230a,et,k motorn. mittelektrod med kopparkärna samt att de står plus på förpackningen, hade sånna stift liggande nämligen.
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
revpro800 skrev:Någon som vet om jag kan använda volvos egna stift med art nr 273597-5? verkar som den är till 230a,et,k motorn. mittelektrod med kopparkärna samt att de står plus på förpackningen, hade sånna stift liggande nämligen.
Funkar prima har själv kört med såna i f motorn funkat klockrent genom besiktning och inga startproblem
Användarvisningsbild
av lennarte
revpro800 skrev:Kollat lite mer idag och det känns som att jag måste byta olja å filter även om gubben sa att de va nygjort (100mil). När jag kollar oljan är den svart som natten, rinnig som vatten och luktar bensin :P kan de verkligen va nybytt eller är de nå annat i motorn som är knas?
Då har motorn "spätt ut" motoroljan med bensin. Byt olja och filter så fort som möjligt, smörjningen blir sämre med bensin i oljan. Detta var förr (förgasarmotorer med automatchoke) ett ganska vanligt problem vid körning av korta sträckor franför allt vintertid. CO-halten sjunker säkert en hel del, och dom andra värdena också. Felet du har kan säkert vara en kombination av dålig/igensatt vevhusventilation, småkörning och vintertid. Byt definitivt oljan innan du ev. ska ut och "långköra". Kolla/byt även termostaten, 92° ska det vara.

Mvh
Lennart
av revpro800
Bytte olja, filter, tändstift, luftfilter och rengjorde vevhusvent ikväll. Spolade även rent motoritrymmet från all oljekladd. När jag skulle igång med bilen igen vägrade den starta, surfade som fan men gick igång tillslut, gick bara på höga varv och bolmade vitt i början och sen kolsvart :) körde den i en 10-15min och bilen går nu. Betydligt piggare och "rappare" än innan dock huckrar den på låga varv nu när man trycker ner. Vad beror de på att den knappt startade? Vatten i fördelarn eller ska jag byta ut dändkablar osv? Samt vad gjorde att den blev så mycket piggare i motorn?
av umekille
Endast volvo orginal fördelarlock o rotor som gäller
Hade samma problem med biltemas grejer i min 745
den tålde inte ens köra på regniga vägar... kolla så inte
rotorn är uppäten(bilen går ändå men inte som den skall)
Sen...det hålet du stoppar ner burken i som du rengjorde'
är också viktigt det är rent.
av revpro800
Bilen besiktad idag igen med samma värden, någon som har en aning vad det kan vara dom är fel? Vilken enda jag ska börja, katalysatorn? Lamdan? Även om inte lampan lyser eller har nån felkod? Katalysatorn påverkar bara hc halten eller?
av revpro800
Ingen E85 alls utan bara de som va åtgärdat. Tidigare bes har varit med E85 och fick samma värden nu utan etanol.
Co. 0,5 (0,5)
Co. 2500 0,5 (0,3)
Hc 120 (100)
Lamda 1,01 (0,96-1,04)
emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]

Typiskt för dåliga hjullager brukar var[…]