Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
Pxu skrev:Däremot bensin i båtmotorn o moppen verkar inte tåla att stå över vintern ens, men där står det ju en skvätt i flottörhusen som har direktkontakt med uteluften, inte så bra kanske. Bara geggpulver kvar på botten. Full tank i tillslutet kärl ska det vara :)
det är ju tvåtakts- med iblandad olja - tror det är oljan som gör det !

Vanlig bensin idag innehåller ju dessutom 5% etanol - perfekt med 5% K-sprit i bensinen från början !
av volvo i norr
Jag får tacka för de synpunkter som dök upp i ämnet. Några var av värde men de flesta handlade om bensin och dess egenskaper.., och det var nog inte riktigt vad jag efterlyste. Tack ändå.
av Arvidh
Lite input. Jag har kollat upp detta. Bensin åldras om det kommer i kontakt med luft. Inte i täta kärl.
Ett halvår i en tank som är ganska tät kommer soppan inte bli för gammal. Alltså Jag hade fel. Men ska du förvara bilen längre tid bör du hälla i stabilisator för bensin som gör att den inte åldras i kontakt med luft.

Sen ju tilläggas att det finns personer som aldrig tankar full tank och deras tankar får ändå itne problem med kondens eller rost. På ett halvår i kyla kommer det itne hända något men för att vara på säkra sidan. fyll tanken.
av Ruben
flera år gammal bensin är inte så jättebra, bensinen dunstar och blir mer som vatten, därav problem med egenhändigt oljeblandad bensin, blir mest olje klegg kvar i tex en moped förgasare, om man nu köper tex färdigblandad aspen eller vad bensinen heter så kan den lagras ca 3år, sedan blir den sämre.
av rd350
Ja, och förvara det kallt och fulladdat gärna i frysen! Nej det är inget skämt, batteri ska stå riktigt kallt så slipper man sulfatering.

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]

Volvo car UX

Fullscreen map En klimatzon vid synk Spara val[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Helkonvertera ser intressant ut, när det skil[…]

P2 Backspegel kärvar.

Har en P2. Vänster yttre backspegel kärv[…]