Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

uppdatering;
fick igång den häromdagen utan att jag gjorde nåt speciellt, helt plötsligt funka den bara. På tomgången kunde han stå rätt länge, men sen ställde jag han på 2500-3000rpm och först tände den lite fel verka det som och sedan blev det bara värre o värre. Efter 2min ungefär på rätt jämn gas så börja han gå ordentligt konstigt o relät lät lite smått. 30 sekunder senare dog han och relät börja låta igen... Vafan kan vara fel?
filmade lite också hur relät låter

edit ;
testade nu att mäta "voltströmen" mellan säkringen #1 och pol nr 30 på relät med tändningen igång.. Gav inget utslag alls!
för det var väl så jag skulle mäta? mellan säkring o relä?

edit 2; Testade också att mäta säkring #1 enbart, den låg på 9.22 volt! ,,, Om ja mätte fel på relät, hur är det då man ska mäta? :)

edit 3; Mätte stift 30 och andra på jord nu.. gav 10.24 volt! ska det va så? va ju mer volt på säkringen ??:-/

edit 4; Mätte nu också säkring #11... Den gav bara 0.36 volt :O
Mät alltid mot jord om inget annat sägs.
För att relät ska dra när du sätter på tändningen behövs spänning på 30 och jord på 86/1. Något av dem är för dåligt. Har du en näve kabelskor kan du göra sex stumpar med stift och hylsa och förlänga ut relät så du kommer åt att mäta. Eller dra ut hela centralen och mät på baksidan.
Det är dålig kontakt nånstans. Strömmen räcker till för att dra relät, men när det är draget så mer belastning kopplas in sjunker spänningen och relät släpper. Och så börjar det om. Kontakten står bara och studsar, det är det som surrar.

Det är styrenheten som jordar, 86/1 när du sätter på tändningen. Och när du kör på startmotorn känner tändsystemet det via tändlägesgivaren och skickar varvtalssignal till bränslestyrenheten. Då jordar den i sin tur 86/2 till det andra relät som matar pumparna. (pumprelät är två relän i ett)
Sparkz skrev:Mät alltid mot jord om inget annat sägs.
För att relät ska dra när du sätter på tändningen behövs spänning på 30 och jord på 86/1. Något av dem är för dåligt. Har du en näve kabelskor kan du göra sex stumpar med stift och hylsa och förlänga ut relät så du kommer åt att mäta. Eller dra ut hela centralen och mät på baksidan.
Det är dålig kontakt nånstans. Strömmen räcker till för att dra relät, men när det är draget så mer belastning kopplas in sjunker spänningen och relät släpper. Och så börjar det om. Kontakten står bara och studsar, det är det som surrar.

Det är styrenheten som jordar, 86/1 när du sätter på tändningen. Och när du kör på startmotorn känner tändsystemet det via tändlägesgivaren och skickar varvtalssignal till bränslestyrenheten. Då jordar den i sin tur 86/2 till det andra relät som matar pumparna. (pumprelät är två relän i ett)
Tack, du är min gud!..10 volt på relät, och 7,5volt på jorden... Måste vara jordfel alltså?

frågan är hur jag ska gå vidare nu?
hittade på vänster sida innifrån bilen sett en 8 eller om det var 6 polig kontakt.. är detta jord alltså?

När jag letade efter om det va bra jord så tog ja o mätte på 86/1 och på en annan jord, det var då den visa 7,5 volt... men är det inte så att då är det nån kortslutning nånstans?

Testade också nu att mäta med ena pinnen på 86/1 och andra på stift 30.. då visade den 2.5volt !
10 V på 30. Lite lågt, men det är väl dags att ladda lite efter allt malande...
7,5 V på 86/1, och matten stämmer, det blir bara 2,5 V över spolen i relät.

Dags att riva fram styrenheten.
Plastlock och en skruv på tröskellisten, den längst fram räcker.
Nu kan du dra panelen på sidan bakåt så den lossar.
Skruva loss styrenheten och koppla ur den. Lossa lite buntband och en liten skruv så kan du dra av kåpan. Då lossnar det ett par rosa plastbitar. Där ser du nummren på anslutningarna också, och du kan mäta från sidan.
Sätt tillbaka kontakten utan kåpa.
Tändning på, och mät 5, 11 och 25. Ska vara 0 där, ett par tiondelar som högst.
Skall göra detta :)..ska ladda batteriet o testa!

Fick även tips om att dra en extra jordkabel från stift 86/1.. gjorde detta, relät blev tyst men pumpa ändå ingen bensin :(
När ja koppla 2 sladdar mellan 30 och 87 så gick inte heller pumpen ändå :(

Edit ; Plockat loss boxen, lyft på aluminum locket.. men dessa pluppar där man kunde se vilket stift som är vilket kunde ja inte hitta/fanns inte!
Testade också att koppla ihop stift 87 och 30 viud relät, då gick inte pumpen. Men koppla jag ström direkt till säkring 11 så gick pumpen. annars så ger det bara 0.36 volt på säkring 11!

Sen som ja skrev förut, drar ja en jordkabel till 86/1 stiftet så tystnar relät
Senast redigerad av 1 Sjöblom!, redigerad totalt 0 gånger.
Sparkz skrev:10 V på 30. Lite lågt, men det är väl dags att ladda lite efter allt malande...
7,5 V på 86/1, och matten stämmer, det blir bara 2,5 V över spolen i relät.

Dags att riva fram styrenheten.
Plastlock och en skruv på tröskellisten, den längst fram räcker.
Nu kan du dra panelen på sidan bakåt så den lossar.
Skruva loss styrenheten och koppla ur den. Lossa lite buntband och en liten skruv så kan du dra av kåpan. Då lossnar det ett par rosa plastbitar. Där ser du nummren på anslutningarna också, och du kan mäta från sidan.
Sätt tillbaka kontakten utan kåpa.
Tändning på, och mät 5, 11 och 25. Ska vara 0 där, ett par tiondelar som högst.
Bara så jag är säker också, när jag mäter dessa stift.. Ska jag då mäta mellan stiften o annan jord eller mellan stiften och en plusskälla? Tänkte eftersom du sa "mät alltid mot jord om inget annat sägs"
Jag sa inget annat, så mät mot jord.

Tog du kåpan på styrenheten? Jag menar kåpan på kontakten, den som täcker kablarna. en skruv och dra ut den i spåren.
Sparkz skrev:Jag sa inget annat, så mät mot jord.

Tog du kåpan på styrenheten? Jag menar kåpan på kontakten, den som täcker kablarna. en skruv och dra ut den i spåren.
jaha, missförstog dig där.. trodde det var på boxen :).. Ska ta loss på kontakten imorn då! :)

Testade att tjuvkoppla relät, pumpen gick inte då heller. Inte förens ja tjuvkoppla o drog direkt ström till säkring nr 11. då gick pumpen men spridarna öppna inte, så antar att det måste vara boxen som är nåt fel med? Hjälpte inte med att byta box heller!
Så ska ta o pilla med kontakten imorn :)
Dubbelt relä som sagt, jorda 86/1 så får du ström ut på 87/1. Den matar styrenheten och massemätaren. Den ska dra när du sätter på tändningen.
Jorda 86/2 så får du ström på 87/2, den matar pumparna. Styrenheten jordar den när motorn går runt.
Här är schemat förresten:
Bild
Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]