Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
Nu minns jag inte hur det var, men det kan vara bra segt att blåsa med bara lungorna i dom. Vore det för lätt så fick man ju inget tryck alls, vilket gör att strålarna inte kommer upp på rutan alls.
Men prova byta den du, det blir ju inte sämre av det iaf. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av VaCUm
Addekarlsson skrev:Nu minns jag inte hur det var, men det kan vara bra segt att blåsa med bara lungorna i dom. Vore det för lätt så fick man ju inget tryck alls, vilket gör att strålarna inte kommer upp på rutan alls.
Men prova byta den du, det blir ju inte sämre av det iaf. :wink:

Mvh/ Adde
Ja. Det är kanske smuts i nått av munstyckena. Det ena sprutar på rutans nedre del och det andra har välldigt högre tryck och går nästan på taket.
Användarvisningsbild
av VaCUm
Köpte en ny förgrening och den gav ingen skillnad. Det är troligtvis skräp i munstycket. Hur tar man loss munstycken? Tänker blåsa med tryckluft när jag kommer hem.
av Addekarlsson
Lossa slangarna från munstyckena och även från backventilen.
Blås slangarna baklänges, så det inte är skit i dom oxå...
Munstyckena är lite pilliga att få lös.
På undersidan av huven sitter det som 2 plasthullingar på varje munstycke. Jag brukar försöka använda mig av en liten näbbtång för att nypa ihop dessa hullingar, och sen "vicka" upp munstycket ur hålet. Pilligt nått så kopiöst, men det går. Munstyckena på min 780 var så igenkorkade att jag köpte nya. Passade då på att byta till munstycken från S/V40, med dusch istället för strålar. Krävs dock bättre pump då för att det ska komma nått på rutan...

Men lägg munstyckena i nått megatjohejsanbad över natten, så ska du se att dom är rena sen. Kan även försöka pilla med nått som går i hålen, så du rensar det som sitter fast.
Sen kan man köpa sånt där billigt soppafilter i plast med pappfilter som man sätter på slangen från pumpen. Då slipper man skit upp till munstyckena sen. Dessa filter kostar 10-50 kr på mackarna.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av VaCUm
Addekarlsson skrev:Lossa slangarna från munstyckena och även från backventilen.
Blås slangarna baklänges, så det inte är skit i dom oxå...
Munstyckena är lite pilliga att få lös.
På undersidan av huven sitter det som 2 plasthullingar på varje munstycke. Jag brukar försöka använda mig av en liten näbbtång för att nypa ihop dessa hullingar, och sen "vicka" upp munstycket ur hålet. Pilligt nått så kopiöst, men det går. Munstyckena på min 780 var så igenkorkade att jag köpte nya. Passade då på att byta till munstycken från S/V40, med dusch istället för strålar. Krävs dock bättre pump då för att det ska komma nått på rutan...

Men lägg munstyckena i nått megatjohejsanbad över natten, så ska du se att dom är rena sen. Kan även försöka pilla med nått som går i hålen, så du rensar det som sitter fast.
Sen kan man köpa sånt där billigt soppafilter i plast med pappfilter som man sätter på slangen från pumpen. Då slipper man skit upp till munstyckena sen. Dessa filter kostar 10-50 kr på mackarna.

Mvh/ Adde
Jag har redan ett filter på slangen. Jag älskar pillergöra och är expert på att fixa små saker på trånga ställen. Jag skall kolla om det blir bättre om jag kör ner en nål i hålen först.

Apropå andra munstycken. Då det är högt tryck på ena munstycket blir det mer spray än stråle :-)
Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]

VoC kan vara den sämsta tjänst jag betal[…]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad SAA[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Att den går dåligt när du gasar &[…]