Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Röd med rostlagning skrev:
Arne skrev:M
Hur märker man att uttrampningslagret är dåligt?
Brukar höras som ett "rasslande" ljud från lådan när kopplingen ej är nertryck.
Blir det tyst när du kopplar ur så är det ett dåligt urtrampnings lager :)
Plåten på grenröret är ansluten(ska vara) till en förvärmnings slang som går till motorns luftintag. Så var det iallafall på syrrans gammla Toyota starlet :wink:
Användarvisningsbild
av Röd med rostlagning
Talar först, undersöker sen. Sån är jag, ha ha!
Tack kotten, nu ska jag skärpa mig
Användarvisningsbild
av Röd med rostlagning
grammse skrev:
Röd med rostlagning skrev:
Arne skrev:M Brukar höras som ett "rasslande" ljud från lådan när kopplingen ej är nertryck.
Blir det tyst när du kopplar ur så är det ett dåligt urtrampnings lager :)
Plåten på grenröret är ansluten(ska vara) till en förvärmnings slang som går till motorns luftintag. Så var det iallafall på syrrans gammla Toyota starlet :wink:
Och om så vore fallet med lagret, vad skulle jag behöva göra då? Nu tror jag i och för sig att det är som ni alla har gissat, och jag ska kolla det strax.
Användarvisningsbild
av Nexus
för att byta lager så måste du plocka ner växellådan och då kanske även kasta på en ny koppling när skiten ändå är nere. (I)
Men är det inte värsta oljudet från lagret så kan du lungt köra vidare :)
Användarvisningsbild
av Pliind
plåten är väll ändå där för att hålla inne värmen? jag köpte ett nytt främrerör nån månad sen och efter det så rasslar bilen inte nå mer då de har slutat använda värmeplåtar!
Användarvisningsbild
av Nexus
Sweeman skrev:plåten är väll ändå där för att hålla inne värmen? jag köpte ett nytt främrerör nån månad sen och efter det så rasslar bilen inte nå mer då de har slutat använda värmeplåtar!
jo vi kanske är lite ute och cyklar lite med förvärmnings slang :wink: . men gammla förgasar bilar brukar ha den konstruktionen :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nu pratar ni om olika plåtar. Dels förvärmningsplåtar på grenröret, och sen plåtar på främre röret. De senare är ersatta med dubbelväggigt rör om man köper nytt.
Men de är bra på att skrammla allihop...
Användarvisningsbild
av igelkottar
Sparkz skrev:Nu pratar ni om olika plåtar. Dels förvärmningsplåtar på grenröret, och sen plåtar på främre röret. De senare är ersatta med dubbelväggigt rör om man köper nytt.
Men de är bra på att skrammla allihop...
Visst katten, tänkte inte på dä. :oops:
Användarvisningsbild
av Röd med rostlagning
Hej allihopa igen!
Jag hade en lös förvärmningsplåt, som de flesta av er trodde. Men till min fasa upptäckte jag att generatorns skyddskåpa ( den med sneda urfräsningar, vanligtvis svart ) hade gått av i det nedre fästet. Istället hade den letat sig in i generatorns kylflänsar som är av typ aluminium, och slagit av allihopa längst ut. Jag tog bort skiten och nu är det inga konservburksljud kvar. Generatorn ser lite medtagen ut, men verkar ha klarat sig utan att bli sned eller vind.

Ha ha! Däremot tror jag att vattenpumpen kommer kajka ihop snart, den låter ansträngd som fan. Men jag skiter i den. Volvo 740 låter, helt enkelt
Användarvisningsbild
av Nexus
vore ju pissigt om vattenpumpen ger sig när du minst vill det. en mörk blöt natt på någon enslig skogsväg :wink:
Men som man bäddar får man ligga :roll:
Nytt UX

Vi håller oss i denna tråd. https://ww[…]

Volvo car UX

Hur kommer det sig att ni ändrar fläkt o[…]

Xenonljus xc60

Dessa köpte jag https://www.24.se/fordon/bilt[…]

Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intr[…]