Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Kompressorn går alltså när du pillar med tempgivaren, då borde spelet vara ok.
Säker på att det finns gas? Kortslut tryckvakten och se om kompressorn går då.
Användarvisningsbild
av Knutte2
Jag vet att det finns gas, för jag var och skulle fylla den för 3 veckor sedan, men den var full. Då provade jag att kortsluta lågtrycksvakten, men den startar inte för det.

Känns som jag kört fast. :cry:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jo, lite fastkört känns det... Iaf när jag har händerna på tangentbordet och inte på bilen :???:
Användarvisningsbild
av Knutte2
Hehe, Sparkz. Man kan inte ha svaret på allt. Detta kan ju vara vad som helst. Jag är jättetacksam för all hjälp jag har fått ändå. :D

Eftersom det inte kommer ström fram till lågtrycksvakten (mer än 5 sekunder då jag drar ur och stoppar i lufttempgivaren) så borde felet vara på insidan. Men sedan har jag läst av felkoderna via klimatdatorn (aut, vent, full kyla, sedan 2 tryck på AC-knappen) och där kommer 1-1-1. Då blir man onekligen lite kluven.

Min hemmameckarintuition säger att det är lufttemgivaren som är kass, men inte så kass att den ger felkod, men ger ett felaktigt värde så datorn tror att kompressorn ej behöver gå igång.

Idag har jag lämnat in bilen hos Bildeve, så förhoppningsvis är forumet snart en lösning rikare (och jag får svaret på om min chansning är rätt :D ) Hoppas inte det blir för dyrt bara... :-O)
Användarvisningsbild
av Knutte2
Tyvärr kan jag inte göra forumet rikare på några lösningar, för Bildeve i Helsingborg kunde inte lösa problemet. De påstod först att den inte gick igång för det saknades gas och att en konvertering skulle bli svindyr. Jag förklarade för dem att det både är gas i den och att den är konverterad. Då sa jag återigen till dem att kolla på elektroniken för det är där någonstans felet är och då knackade de på alla delar och helt plötsligt gick AC:n igång. Nu visste de att effektenheten var kass, för det var där de knackade när AC:n gick igång, men när jag kom för att hämta bilen så gick fortfarande inte AC:n och inte startade den för att jag knackade på effektenheten....

Så tyvärr. Ingen lösning på denna historia. Inte än, iaf. Jag ska prova att byta lite givare, så får vi se om den poppar igång. Jag har fått igång den 2 ggr denna säsongen och en sak som jag har märkt är att den har startat efter en högersväng båda gångerna. (Alltid någonstans att börja :) )
Användarvisningsbild
av Knutte2
Felet är löst!

Det var yttertempgivaren som var kass, trots att den inte gav någon felkod i AC-datorn. Jag upptäckte felet genom att den funkade när det var riktigt "j-kla" varmt. Då gick nämligen AC:n. Men var det 25 grader eller under så gick den inte.

Stort tack iaf, Sparkz, för att du tog dig tig att hjälpa!! Guld värt!

Skön (och sval (BE) ) sommar!!!
Köpa spjällhus.

Det stod på skruvat om man köper spj&au[…]

För att framtida personer med samma/liknande […]

D4 och D5 är prestandabeteckningar. D4 resp D[…]

Drivaxel xc90 sport.

Om du går in och kollar på t.ex. Autod[…]