Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Sladdaren
Lucif3r skrev:muttrar ingjutna i plast är f-n bland det dummaste någon någonsin kommit på... Det är ju samma skit med skenorna på sidorna till bakstötisen... Minsta lilla rost så börjar muttern snurra inne i plasten :mad:

Enda sättet att komma åt utan att förstöra fööör mycket är att kapa upp undersidan så muttern/hylsan blottas och kan hållas emot med ett verktyg. Sen ersätter man skiten med en riktig mutter som man alltid kan komma åt.
Ja det är en tråkigt och felaktig konstruktion för bilar, precis som du säger
av Sladdaren
bönan skrev:
Sladdaren skrev:Okej tack, om du har handfasta råd hur jag då får lös dessa (på bästa sätt eller flera varianter att testa) vore ju det helt fenomenalt bra info men det är helt upp till dig ..mvh
Hej! Jag har inget superknep att ta till, men jag bifogar två bilder från en kasserad tvärbalk jag hade liggande på hyllan så ser du iaf hur det ser ut ovan- och underifrån. Som synes kommer man inte åt något underifrån.

De enda idéer jag har om gänorna släppt ur plasten är att det möjligen kan gå att få loss med en mutterknack, annars är det nog tyvärr bara våld som gäller för att få loss kylarfästet, och sen sen får du använda tex epoxylim och försöka återmontera gänginsatsen på så vis, alternativt byta till nya delar.

Skulle du behöva nya delar så är detta artikelnumren hos Volvo:
Tvärbalk: 3526754 (har ersatt tidigare artikelnr), 770 kr
Kylarfäste: 1276039, 69 kr
Takkar så mycket för hjälpen :-)
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]