Re: Kan ej höja laddtrycket. B230fk! Hjälp
Postat: ons 05 aug 2020, 18:50
Sänk laddtrycket och köp "riktiga grejer" om du ska högre effekt. Bränslepumpen klarar säkert 250 - 300 hk, men den styr inte bränsle mängden in i motorn.
jagrullar.se
https://www.jagrullar.se/forum/
9fortyTurbo skrev:så jag får för lite bränsle? Hur kan jag fixa det byta pump? Hur går jag tillväga?Det beror ju lite på vilken pump som är dålig. Finns ju en i tanken som brukar orsaka problem när det blir mindre än hälften kvar i tanken. Brukar avslöjas av att pumpen under bilen börjar väsnas. Sen så har du en under bilen som bygger tryck fram till motorn. Är det den som börjar bli klen så är det ju knepigare. Antingen byter man och hoppas på det bästa, eller så får man försöka mäta bränsletrycket när motorn belastas.
9fortyTurbo skrev:Skulle det kunna funka med en ställbar BTR? Och ösa på med mer soppa?En ställbar BTR kan hjälpa till en viss del, med högre tryck hinner det spruta in mer bränsle vid varje "sprut". Jag har det på min 745-a (kör på etanol), men tänk på att du ska ha en progressiv BTR till en turbomotor. Bränsleförbrukningen ökar inte linjärt på en turbomotor som på en sugmotor. Typ sådan här
Marlboroman skrev:Eftersom du redan har lite större spridare så bör den få mer bränsle redan. Och är det som så att du har en pump som börjar ge sig så kommer problemet bara bli ännu värre om du börjar öka trycket.Givetvis, all trimning utgår från friska "grejer". Skit in skit ut, kan man väl sammanfatta det som.
lennarte skrev: ↑tor 06 aug 2020, 18:239fortyTurbo skrev:Skulle det kunna funka med en ställbar BTR? Och ösa på med mer soppa?En ställbar BTR kan hjälpa till en viss del, med högre tryck hinner det spruta in mer bränsle vid varje "sprut". Jag har det på min 745-a (kör på etanol), men tänk på att du ska ha en progressiv BTR till en turbomotor. Bränsleförbrukningen ökar inte linjärt på en turbomotor som på en sugmotor. Typ sådan här
https://www.misab.se/mobil/artikel.php? ... Btr&id=994
Eller sådan här
https://www.misab.se/mobil/artikel.php? ... Btr&id=995
Det och en bränsletrycksmätare är en bit på vägen, kanske
lennarte skrev:men tänk på att du ska ha en progressiv BTR till en turbomotor. Bränsleförbrukningen ökar inte linjärt på en turbomotor som på en sugmotor.Linjär är att föredra. Progressiv använder man bara om inte har mappning för överladdning. Kan snabbt bli ohälsosamt högt tryck i systemet vilket ger lägre flöde och pumpen får jobba hårdare än nödvändigt. På låga tryck kan man komma undan med det, men vill man ladda på lite mer så är linjär bättre.
9fortyTurbo skrev:Men det skulle kunna vara pumpen som är lite halvtaskig med?Ja.