Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Var får jag tag på de skruvar som håller fast vattenpumpen? En skruv har trasiga gängor och går inte att få fast.
Skickade ett mejl tidigare i veckan men fick inget svar. Ska prova igen men tänkte att det vore lättare om jag kanske hade artikelnumret på skruven. Hur kan jag få reda på det?

Har fått dit vattenpumpen nu förresten. Med noggrann rengöring och lite diskmedel gick det. Behöver bara en ny skruv så är det klart, om det inte läcker fortfarande. Ska bli spännande att prova.
Ja det kan de, bara de svarar på mejlen haha. Får väl åka in till dem och beställa istället. Men vore ändå skönt att själv kunna ta reda på delarnas olika nummer.
En Volvohandlare har ju inte direkt något intresse i att ge dig artikelnumret, eftersom du då kommer att beställa detaljen från något annat ställe.

Vad gäller skruven så är det väl annars bara att mäta. Jag har ibland köpt sådana "icke-kritiska" skruvar på skroten. Jag har ingen bra järnhandel i närheten, att beställa enstaka på Volvo eller på nätet brukar kosta ganska mycket, och att köpa 100 stycken känns onödigt. (Skruvar till bromsok och sådant vill man ju dock köpa nya.)
K-Rauta bl.a säljer skruv (främst träskruv i.f.s) i vikt. På "vårat" K-Rauta har dom mm-skruv också i alla fall, Ska det vara stålskruv, är det nog bara Volvo som har det. I alla fall om det ska vara någotsånär "lättåtkomligt". Det är väl en "vanlig" M8x80 (uppskattad längd) skulle jag tro. Om gängerna är dåliga på skruven bör man nog gängrensa hålen. Det brukar jag alltid göra, det kan lätt "skära" i gängorna om där är lite "skräp"
Ingen aning om det är stålskruv jag ska ha eller inte. Hur vet jag det? Åker nog förbi K-rauta eller Bauhaus och kollar om de har en sån här skruv. Borde nog inte vara omöjligt.

Artikelnumret skulle jag bara vilja ha för att lättare kunna beställa från Volvo, men jag förstår om de inte vill ge ut dessa.
Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]