Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har du koll på om det är separat tänd och bränslesystem på den. Det fanns förr ett insprutningssystem som hette L eller LE-Jetronic som hade det (vet ej om det fanns på 700 modellerna). Sedan fanns det ju K-Jetronic insprutning också med "löst" tändsysten, och så fanns det Motronic som hade tändsystemet intregrerat i samma box. Tror dock att Motronic är senare än din bil. Som du märker är jag lite "ute på hal is" nu, men om du har ett tändsystem som är skilt från insprutningen så borde det vara lättare att felsöka. Hittade detta på nätet, skrev ut "tändningsboken. Tändsystemet till en 760 med B23ET motor ska heta EZ-102K
http://www.k-jet.org

Mvh
Lennart
Får ju ingen gnista från kabeln från tändspolen och vevaxelgivaren har jag ju bytt så bör ju vara styrboxen eftersom det är det enda som är kvar. Fick tag i en som har en så den skickades idag på fm. Återkommer när jag provat! :)
Har du kollat på länken jag skickade?? Där finns en komplett beskrivning av tändsystem (Volvos "gröna" bok) inkl, beskrivning, felsökning, rep.anvisningar, var du ska ohm mäta, vilka värden du ska ha och allting. Det gäller bara att veta vilket tändsystem du har
Du skrivit B23ET. Då borde den ha K-Jetronic insprutning i så fall.
Hittade ingen information om B23ET, bara B19ET och B23FT (amerikanska marknaden) Är det samma Tändsystem som B19ET så är det TZ-28-H, samma som alla E-motorerna t.o.m -84 och B230A. Denna länken är kanske bättre,
http://www.k-jet.org/files/greenbooks/7 ... mplete.pdf
Felsökningsschema sidan 125

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Har du kollat på länken jag skickade?? Där finns en komplett beskrivning av tändsystem (Volvos "gröna" bok) inkl, beskrivning, felsökning, rep.anvisningar, var du ska ohm mäta, vilka värden du ska ha och allting. Det gäller bara att veta vilket tändsystem du har
Du skrivit B23ET. Då borde den ha K-Jetronic insprutning i så fall.
Hittade ingen information om B23ET, bara B19ET och B23FT (amerikanska marknaden) Är det samma Tändsystem som B19ET så är det TZ-28-H, samma som alla E-motorerna t.o.m -84 och B230A. Denna länken är kanske bättre,
http://www.k-jet.org/files/greenbooks/7 ... mplete.pdf
Felsökningsschema sidan 125

Mvh
Lennart
Ja tittade hittade inget. Har motronic sprut som det är till 83-84 med b23et.
Motronic har bränsle och tändning i samma box MEN det sitter även ett slutsteg vid batteriet (stor svart låda) som går till tändningen om jag inte minns galet.
päpplet skrev:Motronic har bränsle och tändning i samma box MEN det sitter även ett slutsteg vid batteriet (stor svart låda) som går till tändningen om jag inte minns galet.
Japp har bara en box också. Okej sitter ingen sån på min bil inte :/
Har hittat ett elschema för Motronic, visserligen B230ET (England, ingen kat) så det borde stämma. Där ser man att det finns inget "slutsteg" till tändningen, det sköts från boxen. Däremot sitter det ett "slutsteg" för spridarna (289) vid batteriet (?). Och ingen Hallgivare, istället 2 st vevaxelgivare. Kolla här
740-89 motronic.gif
Motronic. Insprutning och tändning B230ET -89 utan kat
740-89 motronic.gif (110.48 KiB) Visad 521 gånger
Om man ser på detta schema ser det ut som Motronic är ett "sekventiellt system" som "sprutar "individuellt" för varje cylinder. till skillnad mot L-systemen som sprutar samtidigt i alla spridare.

Mvh
Lennart
Tack för svaret Lennart!

Provade att byta styrbox och den fick gnista så efter ett tag så gick han igång!!
Går bra på tomgång men inte helt hundra vid lite gas, så ska byta bränslefilter osv. Var gammal sås i den också så tankade i ny med lite k sprit så får se om den vill gå lite bättre sen!

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ett sätt att minimera riskerna för damm […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]

Connected Safety använder bilens inbyggda SIM[…]