Sida 2 av 2

Re: Varför förstör man bilen med svetsdiff/agadiff

Postat: ons 26 aug 2015, 13:56
av Droopy
White skrev:Förstår mig inte heller på varför man svetsdiffar utom på "lekbilar", är ju inget som höjer andrahandsvärdet i mina ögon precis. :roll:

De som svetsdiffar struntar med största sannolikhet i andrahandsvärdet.

Re: Varför förstör man bilen med svetsdiff/agadiff

Postat: ons 26 aug 2015, 13:59
av White
Droopy skrev:
White skrev:Förstår mig inte heller på varför man svetsdiffar utom på "lekbilar", är ju inget som höjer andrahandsvärdet i mina ögon precis. :roll:

De som svetsdiffar struntar med största sannolikhet i andrahandsvärdet.
Jo, antagligen är det så. Men man har ju själv också varit ung, då tänkte man inte på samma vis som nu. Rätt eller fel vet jag inte.

Re: Varför förstör man bilen med svetsdiff/agadiff

Postat: ons 26 aug 2015, 14:24
av gubbstrutt
Nja har vi inte kört o meka sönder några bilar alla här förr det var ju kul? :)
så personligen anser jag att det var rätt.
Mina bilar slapp ju andra köpa förvisso de hamnade på skrotgårn för det mesta :) .
Nej fy fan för AGA diff det konstatera jag redan som finnig grabb.

Re: Varför förstör man bilen med svetsdiff/agadiff

Postat: lör 09 mar 2024, 10:59
av jontemalmö
Gammal tråd, men passar på att fråga här ist för att starta en ny :-/

Bytte till mig en 745 med lite kul grejor på och besiktad två år framåt, men stör mig på den svetsade bakaxeln. Sprätter sönder uppfarten (dubbdäck med bra mönster och torrmark dessutom, inte fått tag på nån schysta sommarhjul ännu) och störigt när man svänger i smågator. Hur rättar man till en "AGA-diffad" bakaxel? Är det bara att byta hela bakaxeln, eller kan man rätta till/byta innanmätet? Har bytt till "lunch-locker" på en Jeep Cherokee framaxel innan (Dana 30?), och de är väl rätt lika?

Re: Varför förstör man bilen med svetsdiff/agadiff

Postat: lör 09 mar 2024, 15:18
av Lucif3r
Det är enklast och billigast att bara jaga reda på en ny axel. En vanlig 1031 kostar inte så många kronor. Byta innehållet är lite lurigt, det finns olika diffhus som då kräver olika innehåll, samt att man lär bråka med schimsen och allt sånt. Sen vet man ju inte hur skiten är svetsat heller, kan ju vara stänk och elände i hela diffhuset, kronhjul och pinjong kanske är skadade, osv osv.

Det enda du behöver tänka på när du byter axel är vilken kuggkrans som sitter i din nuvarande samt den nya, dom måste matcha. Finns antingen 12 eller 48 kugg. Har du ABS så har du 48-kugg och utbudet av axlar ökar markant. Har du 12-kugg är utbudet lite mer begränsat..

Re: Varför förstör man bilen med svetsdiff/agadiff

Postat: lör 09 mar 2024, 19:26
av jontemalmö
Där är ABS på bilen, så det är ju bra. Man kanske tom kan plocka från 940 då? Finns det många olika utväxlingar som skiljer?

Re: Varför förstör man bilen med svetsdiff/agadiff

Postat: lör 09 mar 2024, 21:41
av Lucif3r
Det finns väl 4-5 olika utväxlingar, men i praktiken behöver man bara bry sig om hurvida det är "automat" eller "manuell" bakaxel. Dom skillnader som finns mellan dom manuella varianterna är försumbar, samma gäller dom olika automat-axlarna.

Re: Varför förstör man bilen med svetsdiff/agadiff

Postat: sön 10 mar 2024, 07:46
av lennarte
Det skiljer på före eller efter 1988. Du kan se det på kåpan på bakaxeln. Plåt kåpa 12 kugg, aluminiun kåpa 48 kugg. Plåt kåpan har dessutom 4-kant nivåplugg, aluminium kåpan har 13 mm sexkant. Kan sitta ruggigt fast.

Re: Varför förstör man bilen med svetsdiff/agadiff

Postat: sön 10 mar 2024, 12:26
av jontemalmö
Bra info, tack! Låg under och kollade igår, men lite osäker på hur det såg ut. Får kolla kåpan och nivåpluggen då, om man har fyrkantig plugg och plåtkåpa så är det äldre axlarna man ska leta (fast jag har ABS iaf fram)?

Re: Varför förstör man bilen med svetsdiff/agadiff

Postat: sön 10 mar 2024, 14:26
av lennarte
ABS fanns på 760 redan-84. Före -89 (88B) satt modulatorn i reserv hjulsbaljan höger bak. Givaren till hastighetsmätaren i bakaxeln används även till ABS signalen.