Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av fält
Ska byta motor i en 940 va det tänkt.
Köpte en reservdelsbil med en b230fd motor. Kan man plugga pulsair ventilerna eller plocka bort dom så man slipper föraöver all vacum grejs??
Hur fungerar det med stybroxarna är dom samma?
Såg att motorfästena såg annorlunda ut men det borde väl va samma infästning i blocket?
av SWEDENMADED
Är inne på precis samma linje som du. Boxarna (tänd och motorstyr) är nog inte samma med tanke på de extra ventiler o jox som FD:n har med EGR:n. Jag är inne på att rycka bort EGR och pulsair från FD:n och planka FB:s vakumdragningar till punkt och pricka, samt nyttja dennes boxar. Blir några sensorer på FD:n som inte kommer att nyttjas men så länge inte SBP gnyr över spåren av EGR:n så är väl allt frid och fröjd. Det enda jag funderar på är om bränslemängden vid olika varvtal etc skiljer mellan motorerna med tanke på den ganska skilda effektkurvan där FD:n har sitt effektregister nästan tusen varv lägre än FB:s.......och om det är samma spridare ? Nån som vet om det kan ge otrevliga konsekvenser ?
av SWEDENMADED
Bytt från FB till FD nu och det funkar kalas med FB tändbox (vassare kurva än FD:s=bingo ihop med FD:s topp med aningen högrekomp) och sprutstyrningen till FD, samt Pulsair avlägsnad. Pulsair-rören ur toppen igensvetsade precis utanför toppen, resten avlägsnat.
Skulle SBP gny över att motorn är bytt till nyare där avgasreningen skalla följa intakt från donatorbilen så var det bara toppen jag bytt...=inget motorbyte och därmed inget krav på att donatormotorns avgasrening skall följa...
Avgasrening i all ära men pulsair-systemet skapar snabbt en HÖGRE förbrukning och utsläpp än en äldre utan systemet, då det gärna sotar igen och då ger den senare tändningen bara nackdelar. EGR hade inte nån av mina (FB -91 & FD -94)
Trevligt med bottenorken som en Volvotraktor skall ha med FD-motorn. 531 toppen och VX3-kammen passar bättre till folkrace än gubbakörning på landsväg :D

P.S. att köra med FD-styrning med avlägsnad pulsair ger nog tänd motorlampa då en del sensorer och ventiler saknas i det läget. FB-styrningen vet inte vad pulsair är...D.S.

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och […]

P062D11

Hejsan, Har följande felcode på min V[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder s[…]

GUIDE: Byte centrallåsmotor

Tack för en bra guide, var inga stora bekymme[…]