Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av FEGISEN
Tjena, nu är det så här att mina bromsar ligger på efter byte av bromsbelägg, bromsskiva, så i tron att det var bromslang eller bromsok som kärva så har bromsok och bromslangar bytits, vi har enbart luftat höger fram där vi bytte dessa delar, men bromsen ligger på efter första/andra inbromsningen, vad kan tänkas glömt? Ska man lufta båda fram eller allihopa?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Nya bromsbelägg kan vara "för långa" så att de fastnar i okbygeln, varpå de ligger an mot skivan trots att man släppt på pedalen. Rengör okhållarna grundligt. Ligger de fortfarande an så fila ner ändarna på beläggen lite.
Jeppe940 skrev:Nya bromsbelägg kan vara "för långa" så att de fastnar i okbygeln, varpå de ligger an mot skivan trots att man släppt på pedalen. Rengör okhållarna grundligt. Ligger de fortfarande an så fila ner ändarna på beläggen lite.
Vi har vinkelslipat fint på okbygeln och beläggen är samma storlek som dem gamla som satt på, har smort med kopparpasta också.

Kan tillägga att bromsen ligger på så att det knappt går att rubba skivan
av Arne
Ligger bromsen fortfarande på om du lättar på luftningsskruven för oket så är det ett mekaniskt fel. Släpper däremot bromsen så sitter problemet i den hydrauliska delen och då kan det vara huvudbromscylinder, bromsslang eller något som blockerar oljan från att återgå.

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och […]

P062D11

Hejsan, Har följande felcode på min V[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder s[…]

GUIDE: Byte centrallåsmotor

Tack för en bra guide, var inga stora bekymme[…]