Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av folkrace_89
Har fått ett knepigt fel. direkt ja nuddar ratten till höger så låter det. sen står man stilla och svänger så är det något klonkande ljud och så hackar det..
har haft bilen i ca 5månader i början var den bara väldigt trög styrd som att servon inte fanns.
kan det vara så lätt att det är luft i systemet den hade stått ett tag när ja köpte den.
eller är det pump eller något annat dyrt att byta?
Svärfar tror de e hjullagret men känns inte som de borde komma direkt man rör ratten och bilen inte ens hinner svänga.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Misstänker du servon så är ju det första steget att kolla oljenivån för denna. Fyll på vid behov, men var noga med att hälla i den sorten som redan ligger i. Någon får rätta mig om jag har fel men jag har för mig att det är big no-no att blanda t.ex röd atf-olja med volvos orginal mörka servoolja.
Hur som helst, med tillräcklig oljenivå så rattar du fullt ut åt bägge varven ett par ggr, så luftar sig systemet av sig själv. Blir det bättre med detta lilla ingrepp så är det dags att fundera på vart oljan läcker ut.

Det behöver inte vara servon naturligtvis, men det är ju ett vanligt fel och lätt att kolla.
Lycka till
av folkrace_89
Har nu fått hem bilen och kollade oljenivån och testade att lufta utan framsteg. vad är nästa steg som är lättast och billigast att kolla?
av rid54
Det borde det, utom kanske vid något gränsfall.... Tyvärr kan det kanske vara styrväxeln, ventilerna lirar inte eller nåt.

Hej Precis skaffat en 2008 års v70. I den ha[…]

OK, Tändningslåsets terminal 15 (t&au[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin […]

Bensinpriser v2

Nu är väl oljesläppet inte för[…]