Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Kamlo
rid54 skrev:Nål som nål :D ... inte!
Jag avser själva "nålventilen", som finns även i gamla moppeförgasare och fallförgasare allmänt; den som håller bränslenivån konstant i flottörhuset. Den andra nålen, som på engelska heter "metering needle", är till för att justera munstyckets "öppning"; allteftersom man ger mer gas dras nålen upp och lämnar mer plats för bensinen att komma in i insuget. Den kan, som nämnts, inte orsaka flödning. Den sitter fast i den rörliga kolven som membranet sitter på.

Mvh
Hahaha okej, jag är som sagt inte så Haj på detta ;) Men om det är "nålventilen" som skulle vara konstigt/dåligt?

Nu har pappa visat mig nålventilen, så nu vet jag vad det är :-@ har snackat med en annan, han sade att en tunn tunn aluminiumbricka kan placeras (under den eller nått) för att få en jämnare stängning? Så det kan ju vara ett alternativ. Vad tycker du att jag ska göra? Är det orsaken till att bränslet rinner ut genom en slang mitt under bilen :P Slangen slutar liksom där :P
av rid54
De gånger jag haft problem med flödande förgasare (som kanske är ditt problem här), så har det varit nålen i flottörens nålventil (eller hur det nu ska uttryckas på ett bra sätt) som fått slitna eller ojämna anliggningsytor där den tätar i sätet. Det kan bli som en kant pga långvarig användning och ibland gör det att nålen helt enkelt inte kan täta riktigt. Då stiger bränslenivån och till slut måste soppan ut någonstans (eftersom ju pumpen går hela tiden). Enda bra lösningen är att få ventilen att täta igen. Jag har en gång (när det inte gick att köpa en ny nål) satt själva nålen i en borrmaskin och återställt den koniska delen (alltså själva spetsen) med en fin fil. Typ en nödlösning, men det funkade. För en bil som din skulle det antagligen gå att få tag i en ny nål någonstans eller kanske en "ny" förgasare som kan plundras på delar. OBS att vissa modernare bilar har haft gummispets på flottörventilen (nålventilen) och den går ju inte att slipa till. Du måste nog helt enkelt ta fram ett förstoringsglas och granska nålen och sätet, sedan kan det vara lättare att hitta en lösning. Att lägga in en bricka kan jag inte se att det hjälper, om ventilen läcker.
Mvh
av Kamlo
DEN FUNGERAR!!! =) SÅ JÄVLA GLAAAAD!!!! :D :D :D :D :D

Nu när vi satt tillbaks den å startade så fungeare den som den ska!!! inget dropp eller sånt längre!!

ENDA; lite låg tomgång, vart justerar jag den? =) bara denna lilla fråga blir besvarad så är alla min problems lösta! Tack gubbar!! (ev tjejer om det är nån tjej!) :D
av rid54
Kul! Kan ju ha varit nåt skräp nånstans som försvann under arbetets gång. Tomgången tror jag ställs med spjällets stoppskruv på dessa (man justerar spjällets viloläge med opåverkad gaspedal).
/RID

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]

Visa din semesterbil(d)

Nästa tur, stop München och Salzburg inn[…]

Bromsvätskebehållare

Var sitter bromsvätskebehållaren p&arin[…]

Elpriset

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8MWJE/rege[…]