Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rd350
Man bytar enkelt packboxen på plats, men är det minsta kännbara glapp i medbringaren måste även bussningen bytas då får man ta av bakre huset på lådan och även som nån skrev ibland brotscha den nya bussningen en aning.
av Bjornn
Lite info

Har sj bytt detta några gånger, det går att göra med lådan på plats, ev om man vill kan man skruva bort endast den bakre delen av växellådan (om man har ny packning till den, detta har jag själv gjort och det är enkelt för då kan man jobba med bakre lagringen på en bänk), sen får man lossa medbringaren och bända ut bussningen och mässingslagringen.

Köpte sj fullständig packnings-kit till AW71 på Volvo och den satsen kostade endast 300kr ca (packbox och lagring ingår ej), det kan va en fördel då jobbet blir enklare, samt att om nån annan tätning exempelvis oljetrågstätningen läcker så kan man byta denna samtidigt, (läckage på lådan exempelvis i oljetråget påverkar lådans funktion negativt då det drar in luft i den).

Man får bara vara observant på att mässingslagringen har smörjhål och att dessa hamnar för smörjhålen i växellådan. Annars får axlen ingen smörning.

Man måste förståss va mycket försiktig när man monterar den nya lagringen då den är mjuk, använd exempelvis träskaft, eller lagerskålsverktyg så man får jämt tryck på den utan att skada den. Glöm inte att smörja in delarna när de är monterade.

Några saker som påverkar AW71 funktion mycket!

På AW71 ska alltså all olja bytas ut vart 2a år, Viktigt är att endast ATF Typ Dextron 3 eller TQ olja får användas till lådan, (inga andra ATF oljor!) ca 7L rymmer hela lådan, annars går lådan sämmre, de små kopplingarna i lådan kan gå sönder.

Rätt oljenivå kontrollerad på rätt sätt är viktigt för funktion.

Inställingen av kickdownwiren (mkt känsligt - ska kontrolleras ibland då wire och länkage slits), påverkar att lådan växlar vid rätt varvtal.

Läckage påverkar också växellägen negativt då den behöver rätt undertryck för att växla rätt, samt slarv med oljebyte, ventilen för 4a växlen och kopplingarna i lådan brukar gå sönder när det slarvas med oljan.

Om man av nån anledning hittar en Volvo med AW71 utan dragkrok och monterar själv, så får man inte glömma att växellådan då ska utrustas med extra oljekylare, då den annars överhettar vid belastning.

Förekommande fel med AW71

Resultatet av slarv med olja blir att lådan hugger i växlarna, växlar vid fel varvtal, växlar inte alls, hoppar över växlar och till slut så slutar den driva fullständigt.
Oljan ska va klar röd, är den svart-aktig då är det mkt dåligt.

Ett tråkigt fel som kan inträffa om man har en antik- rutten kylare är att oljekanalerna i kylaren spricker så att motorns kylvatten rinner in i växellådan (lådan slutar då driva ganska snart).

Det händer också att oljekanalerna till växlelådans kylare blir igensatta med koks, när man inte byter oljan, så att växellådan överhettar och havirerar fullständigt.

Lycka till!
av 940turbo
Det lilla jag kört den så växlar den, dock var den sugen på slänga ur överväxeln hela tiden vid minsta gaspådrag.. måste köra mer om nån vecka när ställer på. dock tydliga växlingar och kickdown funkar. oljan och mängden var ju dock ej roliga, men iallfall inte svart och den lukta lite bränd men inte extremt... ja ne får se vad som måste göras.
av 940turbo
ok .. kört den idag, tydliga växlingar och så, dock ibland är den kraftig med slå i växlarna R/D när går från friläge och när varm märks det inte den rullar som ska vad jag märkt = inget hänga upp sig på ? oljan är brun och luktar manligt (små bränd kemisk doft) och läcker nånstans dock verkar bakre packbox vara bytt. vad är det första skall kolla? regler wiren skall vara runt 1.6 mm när man mäter där eller? anledning till oljan luktar småbränd kan vara för varit med länge? tappa ut en liter och hällde på en liter, får göra så när får tag på atf olja, bättre än inget. sköljning kommer inte på fråga då lådan är som den är... oljan kostar lika mycket som en fräsch på skroten.
av dalldall
jag hade nere tråget på min precis o hittade ett filter med helt sönder sil! så kolla det, bytte även oljan i tråget, gick nog på ca 4 liter sen, satte även ett externt filter på returen vid kylaren som tar både metall o andra partiklar, små pengar i sammanhanget istället för o skölja lådan vilket såklart är mer pengar!
av 940turbo
mjo ta ner tråget får jag nog göra, verkar som bakre packbox är bytt då inte läcker något där (tur..) dock läcker det där frammen mellan låda motorn (svårt avgöra vilket är då båda har olja med samma färg)

överväxeln går i vid 60 ? Med tydlig ingång (inte skakar sönder bilen) sent, eller ok?

Är det möjligt finns lock up så tidigt om 88A ? För den låser varvtalet på 100 väg precis om dem andra automatlåorna jag haft (aw 71 l 1993) ? Börjar tro den är bytt nångång då växlar tydligt.

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]