Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Talls
Hej!
Har fått stopp två gånger nu i kraftigt regn och vet inte vad som är fel, tänkte höra om någon visste vad som kan vara lurt?
Man kan köra utan problem men om det börjar spöregna så börjar bilen hacka och misstända och går sämre och sämre, till slut dör den och vägrar starta (kan hosta till och starta i en sekund och sedan dö igen)
Det blir värre vid körning på motorväg, särskilt om en bil ligger framför. Det hjälper lite om man varvar mycket, men tillslut dör bilen. Åker man på småvägar och det duggar lite grand så går bilen rätt bra. Men regnar det mycket så kan man förbereda sig på att bli stående.
Man kan låta bilen vila ett litet tag, då går den ett par meter. Sen blir man stående igen.
Tappar nästan all olja varje gång detta inträffar, har fått köra hem båda gångerna med oljelampan på. När man sen kommit hem har bilen haft en förjävlig metallisk lukt, och motor har varit väldigt varm.
Har det regnat hela natten så kan bilen vara lite svårare att starta, men går sedan utan problem resten av dagen (dvs om det inte regnar!)
Bytt fördelarlock, rotor, tändstift, ny olja, nytt oljefilter
Bilen går för övrigt väldigt bra när det inte är dåligt väder.
av Talls
Manofthelostworld skrev:Det låter ju som att den får in vatten i motorn eller dylikt. Kollat över luftfiltret och tillhörande delar där?
Kollat luftburken och slängt in ett nytt luftfilter
av tuxedo
Har du fördelaren sitter på kamaxeln vid torpedväggen kan det komma in vatten i den från motorhuvskanten vid torpeden.
Hade samma problem med min 940.
Jag gjorde ett "tak" över fördelaren som jag klippte till av ett värmesittunderlägg i skumgummi c:a 8 mm tjockt.
Satte fast det genom att sticka ner en del av det bakom bromsrören som går på torpedväggen.
Resten vek jag ut över fördelaren.
Efter detta har jag aldrig haft problem med att den stannat vid regn.

//tuxedo
av Talls
tuxedo skrev:Har du fördelaren sitter på kamaxeln vid torpedväggen kan det komma in vatten i den från motorhuvskanten vid torpeden.
Hade samma problem med min 940.
Jag gjorde ett "tak" över fördelaren som jag klippte till av ett värmesittunderlägg i skumgummi c:a 8 mm tjockt.
Satte fast det genom att sticka ner en del av det bakom bromsrören som går på torpedväggen.
Resten vek jag ut över fördelaren.
Efter detta har jag aldrig haft problem med att den stannat vid regn.

//tuxedo
Det ska jag definitivt prova! Tack!
Tändkablar hade jag också tänkt fixa. Har ni någon aning om varför bilen tappar olja? Skulle vara intressant att veta!
Tack
Om det försvinner mycket olja under kort tid så har du ju ett läckage någonstans. Kolla under bilen. I värsta fall, om motorn är hårt smutsig får du göra en motortvätt först så att du sen ser färska oljespår.
Skulle läckaget vara inne i motorn så blåryker den om oljan går vägen genom cylindrarna. Läcker det ut i kylaren så ser du det på kylarvattnet.
av umekille
Min 745 e likadan,kan inte ens spola den utvändigt med slang.
Nu till felet,bytte till ett biltemafördelarlock o rotor...
Då blev den fuktkänslig...bytte tändspolen,trodde den var sprucken
(den ovanliga modellen)
samma tendens...så jag åker till volvo o köper orginaldelarna o byter
i veckan.

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]