Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Kenta71
Hej på er.. Jag har trassel med min tempmätare. Har en 760 -89 B280F. Jag har snurrat runt här på siten utan att hittat nån hjälp så jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa till. Givaren e bytt å nyss så bytte jag tempmätaren. Tankmätaren funkar klockrent, läste nånstans att dom "jobbar" tillsammans.
Tempgivaren måste väl vara den som sitter på termostaten.?

Mvh: Kenta...
av Bjornn
Kenta71 skrev:Hej på er.. Jag har trassel med min tempmätare. Har en 760 -89 B280F. Jag har snurrat runt här på siten utan att hittat nån hjälp så jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa till. Givaren e bytt å nyss så bytte jag tempmätaren. Tankmätaren funkar klockrent, läste nånstans att dom "jobbar" tillsammans.
Tempgivaren måste väl vara den som sitter på termostaten.?

Mvh: Kenta...
Temperatursensorn vid termostaten är endast till motorstyrningen.
Motorstyrningen använder informationen för kallstart (förhöjd tomgång/ feta blandningen vid riktig kyla) och för att starta elfläkten vid höga temperaturer för att skydda motorn, och vidarebefordrar signalen till den elektroniska klimatanläggningen som styr AC kylfläkten i grillen, men den har inget med temperaturmätaren i instrumentet att göra.

Temperatursensorn till temperaturmätaren sitter i bakkant på vänster cylinderhuvud i sidan mot gasspjället, kan va svårt att se den med en massa saker i vägen.

Tankmätare och temperaturmätare jobbar inte tillsammans på något sätt, men de får spänningsförsörning och jord ifrån samma ställe.
Mätarna i instrumentet på Volvo 760 88- felar i princip aldrig, men allt kan förståss hända.
Så byt ut den rätta givaren så fungerar det sen. (OBS är ej samma instrument som volvo 940)
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]