Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Nå´n som vet vad det är för fel när hastighetsmätaren bara går ibland, och det sannolikt INTE är fel på givaren - det brukar ibland gå att banka igång den genom att slå på instrumentbrädan. Typiska lödfel, glappkontakter eller annat välkänt - eller är det bara att skaffa annan mätare? Vilka passar i så fall till en 740 GL -86, B230A med M47? Styrs allt från bakaxeln så att vilken mätare som helst funkar?
Det framgår ju direkt att det är en glappkontakt någonstans. Kolla upp allt aktuellt kablage och kontakter innan du funderar på att skaffa någon annan mätare.
Jag kan inte säga hur det är i just din bil, men det finns olika mätare och även olika givare i bakaxeln (årsmodeller?) Så det är inte självklart och enkelt.
Jo, jag har förstås vickat på alla kontakter och känt på alla kablar som går till mätaren, men allt verkar normalt. Frågan är om någon vet några klassiska lödställen er likn som brukar krångla...
Du säger att du har känt och vickat på alla kablar. Har du t.ex använt något mätinstrument? Om du letar upp ett schema, bör finnas i Haynes och liknande, så kommer du rätt långt tillsammans med en multimeter.
Glappande hastighetsmätare och tankmätare är typfel på 740. Det är vanligen dåliga lödningar inne i instrumentet som är orsaken. Eftersom detta fel drabbar många bilar är köp av begagnad mätare en osäker lösning. Vänd dig antingen till någon som renoverar dessa mätare (brukar finnas annonser på Blocket), eller skruva isär mätaren och mät upp den (förutsätter vissa elektronikkunskaper samt tillgång till multimeter och lödverktyg).

Det lär finnas några lödningar som ofta är orsaken till felet, men jag har inte själv reparerat någon mätare så jag kan tyvärr inte säga vilka det är.

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]