Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av HGN
Hur mycket 2-taktsolja behöer man hälla i vid
en inblandning av 30-40% etanol?
av Rådlös
Inget alls!
Vill du blandtanka så börjar du med en tämligen låg inblandning. Börja med 15 liter E85 och resten bensin, när du har nästan tom tank. Sedan ökar du med 20 liter E85 i nästa tankning och resten bensin. Så håller du på så med 5 liters ökning för varje tankning. Samtidigt skriver du körjournal eller sparar kvittona för att hålla reda på procenten.
Du fortsätter så ända tills du märker att motorn börjar protestera, inte svara på gaspådrag eller annat ovanligt som du inte är van vid. Eventuellt kan motorlampan tändas också. Detta är ofarliga symptom (om det inte blir långvarigt). När det inträffar häller du bara på t.ex 10 - 15 liter vanlig bensin igen så du kommer ner i den procenthalten som du hade tidigare då bilen gick bra. Men då har du hittat "brytpunkten" för vad din styrdator klarar av att reglera. Då vet du detta för framtiden och behöver bara hålla dig på den nivån.

Och som sagt, du skall inte ha några som helst andra tillsatser i bränslet! Om det är någon som har berättat detta för dig så vet den personen inte ett skvatt om körning på E85. Det finns hur mycket erfarenhet som helst om du t.ex går in på http://www.etanol.nu Där får du veta det mesta som är värt att känna till och mer ändå.

Lite som är bra att veta redan nu, är detta med luftförvärmning. Etanol vill ha några tiotal mer värmegrader än bensin för att förbrännas effektivt. Så se till att den luftförvärmningen som fanns på bilen i början fungerar som det är tänkt. Då får du ut mest av din etanol. Det duger alltså inte med några öppna sportluftfilter eller andra anordningar.
Det finns fler tips, men det är överkurs i detta läget och dom kan du läsa om på etanolsidan. Se länken.
av HGN
Tackar för utförligt svar!
Jag har gjort en tankning med E85 och hamnade på ca 38% E85.
Bilen har gått hur bra som helst på dom ca 25 mil som jag kört.
Nu skall jag göra en tur från Värmland till Jämtland som blir
150-200 mil tur och retur. Tänkte fortsätta tanka den blandningen
under den turen. Intressant att se förbrukningen.
Användarvisningsbild
av Kloge
Jag tankar 50/50 så i verkligheten är det mer med tanke på att det är 10% etanol i bensinen också. Går finfint

Läst lite på nätet, samma problem […]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]

Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]