Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av selahn
Hallå där!
Köpte mig en 740 GLE 88- i tisdags.
Riktigt fin osv, men vet inte nu om det bara är jag som får för mig saker som låter som ni kanske vet hur det är :roll:

jag hör ett svagt knack från motorn... börjar bli lite nervös nu om den sjunger på sista versen :(

Så finns det någon som har förslag och kanske vet vad det är för slags knack, det jag hoppas på är att det inte skulle behöva vara att motorn är i dåligt skick, menjag hörde inte det här i början när jag köpte den. kan hända att man inte tänker på sådant direkt?

Tacksam för svar
av killerwale
kollat oljenivån i motorn???
hus ser oljan ut när är service gjord ???
ett svagt knack hmm
hur låter det när du gasar försök stå med huven öppen och lyssna inne i motorrummet brukar vara ganska lätt att lokalisera ljud då
knackar det i takt med ökat motorvarv ??
är ju inget direkt ovanligt med lite missljud från motorn
men men hur långt har den gått
lukta gärna på oljan luktar den bensin och ser mörk ut dags att byta
av selahn
Motor oljan är lite dålig såg ja, den behöver bytas, den byttes för ca 1 år sen.. luktar dessutom mer bensin än olja!

Och det med knacket ja, det knackar mer när varvtalet ökas! :cry:
Fast kan inte höra motorknacket när jag öppnat huven och gasar.. låter när jag låter motorn göra jobbet att driva
Hoppas det ordnar sig när jag bytt olja. fan också, hade jävligt dåligt med kylarvätska :(
av Infide
Ventilspelet är väl fel. Kontrollera det. Lyft ventilkåpan och mät.
av selahn
Ok, synd att man är så jädra novice på bilar :(

men vad ska jag kolla efter igentligen?

Jag tror att så länge man håller […]

Det är samma slang på alla tre bilderna[…]

Fick tillbaka den efter nästan 3 måna[…]

Som jag förstår så tvärdog b[…]