Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Bilen stannar ofta plötsligt men går att starta om direkt igen. Ibland går den ojämnt vid första omstart och måste startas om igen. Det händer även att den börjar gå ojämnt (ungefär som att den inte går på alla cylindrar) men även i dessa fall startar man om och den funkar direkt.
Det händer både vid kall och varm motor. Motorn går i övrigt mycket bra.
Har hittills provat följande: Byt bränslepumpsrelä, bränslefilter och luftmassamätare (beg. prylar) men har inte märkt någon större skillnad. Möjligen fungerade bilen något bättre efter att jag bytt bränslepumpsreläet men det är svårt att säga.
Styrsystemet ger felkod för lambdasond och insprutningsventil 1.
Har haft bilen en sväng på Volvo men dom kunde inte hitta något men gissade att det kunde ha med något relä att göra.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag är lite skeptisk till begagnade relän faktiskt... Det är bättre att pilla av kåpan och titta efter lödningar som släppt, det är nästan det enda som händer med pumprelän. Går fint att göra om lödningarna så sparar man in dom pengarna. En lödkolv på minst 50W får det vara, ingen liten lödpenna för elektronik. Det är rätt stora klumpar koppar som ska värmas upp. En kallödning gör bara saken sämre...

Du har två relän till framför vänster fjäderbenstorn, som matar tändspolarna resp. spridarna och lite annat.
av lennart lundberg
Hej.

Har haft ojämn gång på min 960 och då var det en av kontakterna till tändspolarna som det var oxid inuti. Förmodligen av att vatten har samlats under kåpan mitt på motorn efter motortvätt. Kan det vara samma fel som du har men på ett annat sätt.

Lennart 960
av Priffe
Volvo gissar?

Första åtgärd bör alltid vara att lossa och rengöra alla elektriska pluggar i motorrummet. Om de hart ärgat, spraya med 5-56 eller liknande och gör rent med en tandborste. Inspektera kablagen. Se till att alla pluggar sitter ordentligt.

SEN kan man börja byta komponenter, om problemet inte försvann.
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det