Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har köpt mig en S90 -97 med den lite längre karossen. Där sitter en bensinvärmare monterad, Volvo Original. Jag skulle bli lycklig om någon kunde beskriva lite hur den fungerar. Manual kanske rent av?!

Vänligen
Håkan
Jag instämmer med Gnestakalles fråga här, men antar att det är en Volvo Flygmotor 091B.
Det finns en hel del om den här på forumet, men du skall få lite lätt förklaring i alla fall: Värmaren är bara en vattenvärmare. Ingen varmluft. Den får du i stället genom den ordinarie kupefläkten och värmepaketet i bilen. För att detta skall fungera bra behövs lite styrelektronik som kör fläkten även om allt är avstängt i bilen för övrigt. Det enda du behöver tänka på är att ställa värmereglaget på fullt när du lämnar bilen och har startat timern. I kupen har du också en termostat som bryter fläkten vid ca 22°. (Motorn blir dock varmare än så) Så om du kommer ut på morgonen till bilen och fläkten är tyst, så är det i sin fulla ordning. (Vi förutsätter då att det är rumstemperatur i bilen och att motorn är varm). En viktig sak för att allt det här skall fungera, är en cirkulationspump. Den sitter utanför värmaren, på slangarna och pumpar varmvattnet hela tiden så att du får varmt i både kupen och i motorn.
Timern finns i några olika utföranden-årsmodeller. Men den är tämligen enkel att sköta. Ett digitalur med två inställningsmöjligheter, t.ex morgon och eftermiddag. Har man ett jobb och regelbundna tider så behöver man inte röra några inställningar mer än en gång. Man kan även "direktstarta" värmaren. Men skulle man göra det t.ex nu i testsyfte, så kom ihåg att den bör få gå i ca 10 minuter innan man stänger av den manuellt.
En välbeprövad och bra värmare som gör god nytta.
Tack Rådlös, din beskrivning verkar stämma äverens med den värmaren jag har! Själva instrumentet i bilen är en display som visar tiden. Där finns utöver det fem knappar: en med en fläktgallersymbol, en med "H", en med "M", en med "T1" och en med "T2".
Trycker jag på fläktgallerknappen startar värmaren (stängs den av sig själv sen?), och hur fungerar dom andra knapparna?

Tack på förhand!!
Håkan
Det är förmodligen Tidur typ 4 du har? Det finns beskrivet här i avdelningen Frågor och Svar FAQ. Här: http://www.jagrullar.se/forum/images/fa ... _typ_4.pdf

Skulle det mot all förmodan vara en annan modell på tiduret, så tror jag att du kommer rätt långt ändå, för dom var i stort sett lika. Det var mer utseendet än funktionen som skiljde dom åt.

Och nu när vi har kommit så här långt, kan vi gå in på lite överkurs också. Jag hade Tidur typ 3 i min Volvo 245 -92. Själva klockan i den gick för fort, men visste man om det, så var det ju lätt att justera. Om inte annat fick man ju göra det 2 gånger om året. Vinterid - sommartid.

Cirkulationspumpen kan i undantagsfall "säga upp sig". Den finns som reservdel men kostar en del. För ungefär halva priset mot Volvos pris, hittar man exakt samma pump hos fritidsbåthandlarna. Köp den där i stället om det skulle vara aktuellt. Det är den som heter CM10 på bilden här: http://www.johnson-pump.com/JPMarine/pr ... index.html

Skulle elektronikenheten för värmaren krångla, vilket jag aldrig har hört talas om, så skall du leta efter en plåtdosa, stor som en handflata ungefär. Den heter HELLA, och du känner igen den på detta.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]