Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hurban
Jag hitta ett par gamla ljusgröna spridare från en 940 ftt. monterade dom i min 940 gl, som hade gula spridare.
Resultatet blev att motorn ej startade, jag bytta tillbaka, och bilen gick på en cylinder ett tag, tills jag stängde av bilen.

Jag nötte på startmotorn ett tag, men bilen vägrar att starta. Plocka ur tändstiften och såg ifall jag fick gnista, det fick jag.
Och en jävla massa soppa spruta ur tändstiftshålen.
Jag kollade sen bakom bilen och det rinner soppa ut avgasystemet.

Min tanke är att jag ha förstört både dom gröna och gula spridarna. testade även med ett par svarta spridare jag har. funkade inte heller.
Vad är problemet?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av erikn
Kolla vad det är för nummer på spridarna. Sedan söker du på nätet. Jag gissar på att du hittar att de nya är lågohmiga och att du därmed har bränt utgången på styrsystemet. Har man lågohmiga spridare måste man ha förkopplingsmotstånd.

Om även de nya är högohmiga så vet jag inte.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Instämmer med Erikn att det är troligt att styrboxen behöver bytas, titta på bildelsbasen.se eller laga.se

Mvh GK
Användarvisningsbild
av erikn
:-(O) Gubbe... Jag är ju bara 47 :evil:

Skämt åsido, hoppas att du får ordning på bilen. Har du kollat upp vad det var för spridare du satte dit?
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]