Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Sliden är öppen kall och stängs efter c:a 5 minuter efter start. Om den är felaktig och stängd när motorn är kall så kan det förklara att du måste släppa in luft via spjället.

Mvh GK
av pimse
Jag tror att spridarna eller bränslepumpens backventil läcker. Det finns inget tryck kvar i ledningarna och därför är den svår att få igång varm.
Prova med att tvångsköra bränslepumpen innan start. Blir det skillnad så är det billigaste lösningen en strömbrytare som du kan ge pumpen ström genom.

Per
av foreward
Här i Uppsala är det 2 grader just nu och med motorn kall så lyste jag ned i sliden och den var stängd!? Det kan väl stämma med det som GK säger, får väl byta den då! (det är alltså vid varmstart utan gas som den inte vill starta, gasar jag så startar den genast)

Ang. Pers inlägg kan sägas att när det är minusgrader (kall motor endast) så krävs det 3-6 startförsök innan den går för egen maskin dvs. den startar men dör ganska omgående. Ju kallare, ju fler startförsök innan den går på tomgång för egen maskin. Vid startförsöken går det enklare att starta om jag låter nyckeln gå till tredje läget, så att startmotorn bara klickar till för att skicka en impuls till bensinpumpen. Då hör jag att pumpen bygger upp tryck och sedan slår relät av pumpen och motorn bara flyger igång... (detta problem har jag ej vid varm motor)
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]