Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lovgardet
Hej på er...jag har en 960-96 2,5e aut..sedan
Nu till bekymret...Säger bara nivomat..ujujuj...mina e helt slut..fick tag på ett par av modellen som monteras upp å ner på...men ack nej..får juh inte plats..den tjocka delen på nivomaten tar i krängningshämmarstaget...nu till frågan...vad händer om jag monterar upp å nerpå stötdämpare fast åt fel håll...????...alltså normalmontering....( Tjocka delen upp )...funkar den som den skall då..??
för de måste juh vara nått som gör att den skall monteras upp å nerpå...
Hoppas nånn ligger inne med den kunskapen.. :) ...
Annars blir det att jaga nya dämpare... :cry:

Tack på förhand...// Peter
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Du måste lossa på kränghammarestaget för att få dit dämparen. Låter som om det är rätt dämpare men som sagt så sitter staget i vägen vid montering!

//David
av styrbjorn
Jag ska inte svära på detta.. men jag har för mig att jag läst någonstans att den "nya" uppochnervända dämparen är den som används när volvo byter även på äldre modeller. Att båda typerna har ersatts av den. Däremot vet jag inte om det behövs någon extra bit för att det ska passa eller åt vilket håll den ska monteras.

Men som sagt, jag är inte säker på det :) Någon annan kanske vet säkert.
Användarvisningsbild
av lovgardet
Tackar för tipsen....man behöver inte lossa krängningshämmaren helt...räcker med ett par varv på muttern....spänn sedan undan krängningshämmaren..då passar dämparen...gjort på ca 30 min..med rökpaus... :lol: ....än en gång...Tack.....

Helt underbart forum detta...e alldit nånn som sitter på info.... :-O)
// Peter
Användarvisningsbild
av SA4AQS
30 minuter säg det till killen på volvo i falun och du kommer få en jävla smäll.
Det var när vi hade köpt nya dämpare och tängt byta men det var kallt ute så det fick bli att lämna in den och det skulle ju gå fort och bli billigt så varför inte.
Killen hissar upp bilen tar ur de gammla fort men nu komm problemet han fick fan inte i den nya i det övre fästet hur han änn försjökte och han klämde handen gick ett helt varv run verkstaden och svor efter tre timmar fick vi låna en hyrbil :D så vi lämnar bara in bilen då det kan jävlas.
Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]

Det går helt fint att koppla bort batteriet […]