Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena, nu är jag trött på att felsöka och leta runt på internet efter rätt fel på min 740, Det är en 740 87a med B230f.
Det spelar ingen roll ifall bilen är varm eller kall så startar den sen dör den direkt, men sen så går det att köra med den ca 1km och ibland bara någon minut sen samma problem, Jag har bytt bränslerelä, Hallgivare/vartalsregulator Rotor fördelarlock och tändmodul ( Är hallgivare i fördelaren ingen på svänghjulet) Testat att köra min tändspole i en annan 740i tagit loss och sprutat kontaktspray i givare osv, kollat Jordanslutningar och letat kabelbrott. blir inge bättre, sen tog jag och rengjorde motortemp-givaren och styrboxen och då kunde jag köra ca 3 mil sen lät jag bilen stå. dagen efter så starta den och körde ca 800 meter stängde av och sen när jag skulle åka iväg efter en stund så är det samma fel igen. Det sitter inget diagnosuttag på den heller. Tacksam för alla svar som finns.
Du har väl LH 2.2 inspr. system vad jag kan förstå.
Du har redan gjort en del vettiga saker, och det är bra att du nämner vad du gjort.

Insprutarna styrs av ett svart relä som ska sitta på eller vid expansionskärlet.
Detta relä brukar krångla ibland och kan göra som du beskriver, lägga av när det blir varmt.
Det beror på att det är dåliga lödningar i det som har spruckit och sprickorna "vandrar"
när lödningarna värms upp och tappar då kontaktfunktionen.
Det brukar gå bra att löda om det. Är bara att lyfta bort kåpan så syns lödningarna .
Men sprickorna brukar inte synas med blotta ögat så färska upp alla lödningarna.

Om du inte är van att löda så är det kanske bättre att byta reläet.

Men innan du gör något åt reläet så ska du göra ren reläets jordanslutning som sitter bakom höger strålkastarinsats på innerskärmen.
Ta ur och gör ren flatstiften och gör även rent mellan hållaren och skärmplåten samt ha på ett tunt lager kopparfett där. Jordpunktshållaren sitter med en eller två skruv i innerskärmen.
Nyp ihop flatstiften lätt innan återmonteringen så att de går trögt att skjuta på.

//tuxedo
Luundin skrev:Jag har tagit bort expationsgivaren och gjort rent kontaktstycket men aldrig öppnat då jag tyckte det såg ut att vara slutet, men ska prova ta loss det och löda om.

Edit; var ut nu imorse och skulle starta den ville inte så knacka på relät men hände inget speciellt,tjejen satt och körde på starten då jag provar att vrida lite på gasrullen då starta den sen gick den i 2 minuter på tomgång och jag vände på parkeringen, gick rent och fint, sen tvärdog den igen, samma fel igen. kan det vara tomgångsmotor eller liknande? känns dock inte som det då den går fint på tomgång när den startat.
"Jag har tagit bort expationsgivaren"

Menar du insprutningsreläet?

Du bör nog åtgärda det jag föreslaget inkl. reläjordens anslutning innan du spekulerar vidare, för detta är ett relativt vanligt fel vid dessa symtom.

En fråga bara.
Stannar den under körning eller bara när den går på tomgång?

//tuxedo
Det var den jag menade. Jag har nu Provat byta ut en mot en fungerande. funkade inte, den dör vid tomgång. den startar men dör lika snabbt igen, och när jag kör så lägger den bara av. hjälper ibland att jag gasar lite när den står på tomgång så håller den igång en liten stund iaf.
Du nämner inte om du har kollat insprutningsreläets jord som jag skrev om så man kan lämna den delen. :(

När du gjort detta så föreslår jag att du kollar om tomgångskontakten "klickar" när gasrullen vridits c:a 1 mm. (Spjällkontakt är det rätta naamnet på den).
Om den inte gör detta får du justera kontaktläget (lossa ett par skruvar) så att precis när du börjar vrida på gasrullen ska det höras ett klick i kontakten.
Den kontakten styr tomgångsmotorn och om kontakten inte är sluten vid stängt spjäll så arbetar inte tomgångsmotorn.
Kolla detta och spraja även på anslutningskontakten till denna mikrobrytare.
Du kan även Ohmmäta kontaktfunktionen när du har anslutningskontakten borttagen.

//tuxedo
nu idag när jag skulle prova starta den efter att ha vilat lite så var det samma problem, sen starta den och jag skulle köra, så dog den efter 50 meter koppla upp på 2an och då starta den igen sen när jag skulle gasa iväg så tvärdog den, sen gick det inte att starta. gjorde slut på batteriet efter ett tag. Tänkte att det kanske var soppapumpen i tanken som jävlades,så började plocka isär. smörjde några kontaktstycken och jordpunkter där i bak sen prova lyssna efter pumpen, och den gick, och bilen starta direkt. ändå så va batteriet slut. ???. plocka ihop allt och sen smörjde det du sa att jag skulle göra. plus jord på insuget. bilen starta och går fortfarande nu. får se hur det är imorrn
Volvo car UX

En liten nackdel med nya GUI tycker jag är at[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]

Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]

Hastihetsmätare.

Har samma problem… Ibland om jag dunkar ti[…]