Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av christopher
Undrar om någon kan hjälpa mig med ett problem jag har. Jag äger en 740 kombi glt -89 144hk OD, med 16v fast ej turbo. I vintras så skulle jag köra hem från ett sport evenemag och gasade iväg, kom ca 100 meter då ett ljud som lät som att jag tappade ut all olja på vägen och bilen dog direkt på stubben.
Har haft problem med att oljelampan lyst lite väl länge vid start och ett knackande ljud uppstått. (den läcker lite olja också). Alla jag pratat med säjer att kamremmen har gått sönder, men jag har kollat upp detta och remmen ser fin ut och den har inte kuggat över vad jag kan se. Har provtryckt ventilerna och de jobbar som de ska.

Har besiktiat bilen innan med ombesiktning på för höga avgasvärden, har dock hål i bakre ljuddämparen!

Har dock ej någon kompression i motorn när den drar runt och har fått höra att det kan vara oljepumpen som är sönder!

Stämmer detta eller är det något annat???

Har kollat på resevdelar till volvo och på oljepumpar och sett att vissa skriver ut höger och vänster, är de delade???

Pris på beg olje pump???

Tacksam för snabbt svar! : :lol:
av haker
Hej!
Har du fått klarhet om det där med vänster resp. höger oljepump.??
Finns det 2?
Användarvisningsbild
av ThaSaint
ojlepumpen köper du INTE begagnad.
Det är som att köpa begagnade kalsonger, sånt gör man bara inte..

//Erik

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]