Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sloska
#40229
Hej, undrar om nån vet hur man gör för att byta bälteslås på en Volvo 740 -90 och har lust att ge en väldigt utförlig beskrivning på detta? Jag har inte velat hållit på och fixa alltför mycket då jag inte har nån aning om hur man gör.
Det är nånting som har gått sönder i bälteslåset vid förarsätet så bältet fastnar inte i låset. Väldigt irriterande att köra med bältet fastsatt på motsatta sidan då bältesvarnaren går igång då.
Undrar dessutom om det går att använda bälteslås från en -88, eller nån annan årsmodell överhuvudtaget, till min årsmodell då jag ännu inte hittat nån -90 på nån bilskrot?
Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av G-kraft
#40772
sloska skrev:Hej, undrar om nån vet hur man gör för att byta bälteslås på en Volvo 740 -90 och har lust att ge en väldigt utförlig beskrivning på detta? Jag har inte velat hållit på och fixa alltför mycket då jag inte har nån aning om hur man gör.
Det är nånting som har gått sönder i bälteslåset vid förarsätet så bältet fastnar inte i låset. Väldigt irriterande att köra med bältet fastsatt på motsatta sidan då bältesvarnaren går igång då.
Undrar dessutom om det går att använda bälteslås från en -88, eller nån annan årsmodell överhuvudtaget, till min årsmodell då jag ännu inte hittat nån -90 på nån bilskrot?
Tacksam för svar
Alltså det ska nog endast vara nån torxskruv som håller fast den samt att den finns en kontakt under sätet som måste troligen ut....hade jag varit dig så hade jag nog åk till en skrot ( självplock ) och undersökt detta...blir nog lättast......men har du kollat extra noga på hur den sitter..?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#40859
Det sitter i stolen så det kan hända att du behöver lossa på den för att komma åt. Men det är bara fyra skruv så det ska inte vara några problem.

Har du försträckare är det bara själva låset som byts, då är det bara en sprint precis under låset som ska ur. Du behöver en ny låsbricka till sprinten isf.
Användarvisningsbild
av Äntligen en volvo igen!
#42090
Det finns olika typer av bälteslås, tyvärr är även fästena till dem olika.
Fästet i stolen avslutas i en gaffel eller vad man skall kalla det, mellan skänklarna sitter själva bälteslåset med en sprint genom lås och gaffel. Sitter fast med en fjäderbricka som går att pilla loss.
Problemet är att de olika gafflarna har olika dimension för sprinten.
Ser bara själva låset likadant ut så borde det inte vara något problem.
Lite mickel är det med kabeln från låset.
Ta loss stolen så går det ganska lätt.

/MK

Ja, precis vad du kan läsa av med verktyget

Bult till kompressor

Hej, Råkade dra av en av de tre bultar som […]

Oljebyte på en ny bil

Fattar fortfarande inte vad du menar ??? Hur sk[…]

Det tackar man för.