Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Magnusgust
#38744
Hej!

Jag har problem med bränslerelät på min 745 B230E -88A.
När jag sätter på tändningen händer ingenting med pumpen, inte heller i startläge.
Jag har lyft på locket och tryckt ned relät manuellt och då börjar pumpen snurra. De tre stiften som ska ha ström när tändningen är på, har det.
Fick ingen gnista tidigare och fick byta tändboxen, så nu funkar det att köra om jag håller ned relät manuellt...
Mätt mot jord och får ett värde på 2 ohm.
Provade även med ett nytt relä idag med samma resultat.

Tagit slut på idéer - någon som har någon idé?

/Magnus
av ripter85
#38877
standardfel pånästan alla sopparelä till 700-serien är en kalllödning. jag har sama symptom som du har. men när man "uggar" reläet fram och tillbaka samtidigt som man trycker lite hoppar allt skrället igång. kolla om du ser något som liknaren kallödning på kretskortet
av Magnusgust
#39402
Jag har som sagt bytt reläet men det gör ingen skillnad. Är 2 ohms motstånd mellan jordpunkten på reläet och tänningslåset för mycket så att det kan vara det som gör det?

Magnus
av BOF
#40301
På bägge 740 som jag har haft är det så att "hylsorna" i reläplattan lossnar och trycks ned när man sätter dit relät. Speciellt om hö bakre lossnat är det litet obehagligt för den är alltid strömförande även om den går på säkringen.

1. Montera bort v sida av klädsel på mittkonsol och ta bort hela inredningen kring askfat, radio mm. Där inne högt upp sitter två bultar till sidan. Radioutrymmet får du bort genom att bara trycka ut bakre plattan, så sitter det en skruv uppe i mittan.Du måste också lossa själva "plattan" på mittkonsolen vid växel och handbroms med två skruvar synliga och två i facket.
Sedan kan du bara lyfta fram hela reläplattan försiktigt och titta efter.
Skall du inte dit igen kan du trycka ned relät och hålla emot underfrån.

2. Gör en kabelvinda på 6 kablar om c:a 50cm, märk upp dem efter läget på plattan och "häng" ut relät, tex. över rattstången. Då kan du en gång för alla hålla emot när du trycker fast kablestiften i reläplattan och sedan lätt komma åt relät.
På min första gjorde jag så för där överhettades reläet ofta på vintern av värmen och jag fick byta flera gånger.

En djävla massa jobb, men så är det ju när man letar fel.
av Magnusgust
#41924
Tack för all hjälp! Tröttnade till slut och lämnade in den.. Bränslerelät och hallgivaren - tydligen vanligt att båda går samtidigt?

/Magnu
V90 miltal

Bra? https://www.dragbilarna.se/bil/volvo-v90-d3-[…]

Däck o broms slitage

Det är inta som helst problem att köra s[…]

Oljebyte på en ny bil

Fattar fortfarande inte vad du menar ??? Hur skul[…]

Damask drivaxel sprucken.

Byte av damask hos Bilia för 2600:- låt[…]