Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#41321
Tjenare!
Jag undrar var tempgivaren på en b230e sitter?

Sen har jag två andra frågor: Bilen skakar väldigt på tomgång, kan det vara dåliga motorfästen?

När jag bromsar "slår" det i pedalen, precis som om en skiva är skev. Det hör till saken att bilen har stått i ett par månader under vintern och då jag började köra med den kändes bromsarna sådär. Har nyss bytt till sommardäck, så det borde inte ha nåt med det att göra.
av Lasse Kongo
#41380
Att bilen skakar.....hur högt ligger tomgången? den bör ligga mellan 950 och 1000 varv. Är den under kan den börja skaka som att den vill dö av.

Det där med bromsarna kan vara lite av varje...Du har inte ABS antar jag så om du kan och vill, ta av däcket och kontrollera bromsbeläggens tjocklek och skruva bort bromsskivan så ser du ju om den är sliten eller skev (alt. bara snurra på den och se om den tar i när hjulet är i luften). Ingen expert jag heller men det är väl vad du kan göra. Någon annan vet säkert bättre så ta inlägget med en nypa salt:)
Användarvisningsbild
av Sparkz
#41402
Tempgivaren sitter i toppen under insuget. Det sitter två givare där, den främre är till tempmätaren och den bakre till tändsystemet. Längst bak sitter termotidgivaren, som styr kallstartventilen.

Att det skakar på tomgång låter som tjuvluft, spraya startgas runt insugspackningen och spridarna så märker du om varvtalet ändras. Det är vanligt att o-ringarna runt spridarna läcker på E-motorn.

Står bilen still länge så rostar skivan innanför beläggen, se om du ser en "beläggformad" fläck på skivan. Det kan gå att bromsa bort men några hårda inbromsningar, annars blir det svarvning eller byte av skivor.
Användarvisningsbild
av Rirojej
#41441
Min har med ståt stilla i flera månader i vinter vibrerade kraftigt ibörjan men det har försvunnit nu :) så bara kör det försvinner om det är rost på skivorna, men det tar ett tag
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
#41552
Olleskog// Som vanligt så gav signaturen Sparkz mycket bra råd!..den killen vet verkligen vad han talar om!
Men jag skulle dock ändå vilja tillägga att det kan vara på sin plats att smörja upp bromscylindrarna och "motionera" de efter att bilen stått stilla ett längre tag då de brukar ha en tendens att "sätta sig" när de inte använts på ett tag...
av Olleskog
#41617
Låter som mycket bra och konkreta tips! Stort tack! ..... Nu ska jag ut och rota runt lite i bilen.

Ja, precis vad du kan läsa av med verktyget

Bult till kompressor

Hej, Råkade dra av en av de tre bultar som […]

Oljebyte på en ny bil

Fattar fortfarande inte vad du menar ??? Hur sk[…]

Det tackar man för.