Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#40815
Alldeles framför säkringspanelen, alltså närmast säkringarna sitter 3 reläer. Ett lite större i mitten och på var sida om det, något mindre reläer.

För något år sedan fick jag stark bränd lukt i kupén. Upptäcte då att ett av de mindre reläerna (nämnda) satt snett. Efter att jag tryckt det på plats så har problemet ej återkommit.

Nu har jag kört en del med släp. Det gjorde jag inte vid första "röktillfället". Idag, i regnet började det åter lukta bränt från mitt konsollen. Kände på dessa reläer och båda de små reläerna (som ovan) var mkt varma. Dock ej helt säker på att de var problemet. Slog av halvljuset och då verkade de svalna.

Vad är problemet? Bilen? Släpet?
Vad kan jag göra?
//
av Arne
#40837
Det brukar bli dålig kontakt nere vid reläskoningarna och då blir det varmt och brukar smälta sönder. Inte allt för ovanligt.
av Skidåkaren-PillarKottar
#40913
Kan jag göra något för att avhjälpa eller förebygga detta?

Beror det på dåliga reläer (infästningen) eller beror det på överdrivet effektuttag?

Finns det någon bättre lösning än att skaffa reservreläer att ha i bagageluckan?

Ja, precis vad du kan läsa av med verktyget

Bult till kompressor

Hej, Råkade dra av en av de tre bultar som […]

Oljebyte på en ny bil

Fattar fortfarande inte vad du menar ??? Hur sk[…]

Det tackar man för.