Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas88
Hej!

har en volvo 744 från 1987 där jag igår upptäckte ett problem med servon, det började med att det gick tungt och svänga och att det ryckte i ratten. då svängde jag in till macken och köpte olja och fyllde på, efter det funkade det fint men när jag kommit 100 m ca så började det igen och då stannade jag och såg att oljan bara ratt rätt igenom och ut på marken. jag kollade behållaren om den läckte men det gjorde den inte, jag kollade även dom två slangarna från behållaren och ner till motorn den delen av slangarna man ser ovanifrån och dom läckte inte heller.

Jag har aldrig innan haft några problem med servon den har fungerat utmärkt tills igår.
finns det nån här som kanske kan tipsa mig om nåt vad jag bör kolla eller om nån vart med om det innan?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det vanligaste är att banjonipplarna rostar sönder på tryck och retur, men de små rören kan också rosta. Läcker det ut i en damask eller vid rattaxeln är det enklast att skaffa en styrväxel från skroten.
Användarvisningsbild
av rampitsch
Det du får göra är att antingen krypa in under den eller putta upp den på en lyft.

Väl under bilen får du skruva bort snöskyddsplåten som sitter under motorn (sitter med 4 skruv).
När den är borta ser du slangarna som kommer ifrån kärlet och ifrån servo-pumpen. Gölj dem till styrväxel och se om du hittar några uppenbara läckage.

Ett ytterligare tips om du inte ser något kan vara att skruva av damasken på något styrstag och se om det är en massa olja därinne. I sådant fall är det nog styrväxeln som har gett upp. En sådan kostar c:a 1000 spänn begagnad.

OBS. Om den ska bytas finns det åtminstonde 2 varianter. Läs mer om det i andra delar på forumet.

Lycka till och hoppas att jag gav dig lite tips på vägen.
Användarvisningsbild
av andreas88
en kompis till mig kröp under bilen och han säger att det läcker från små rör som sitter på styrväxeln jag kollade under och det är två rör som sitter fast på styrväxeln med banjonipplar, hoppas ni förstår vad jag menar med det, går det att köpa dom rören eller är det hela slangar som gäller?
nån som har ett art nr på volvo eller var man ska köpa det?

En sista fråga går det att köra bilen fast servon inte fungerar? eller ska den stå still tills jag bytt?
Användarvisningsbild
av andreas88
kröp under bilen idag och tittade nogare, det läcker från en rörbit med banjokoppling som sitter ihop med gummislang och slangklämma som sedan går vidare upp till behållaren där det är den övre slangen den smala.

förstår ni bättre nu?
nån som vet vad den delen heter på volvo? eller går den att köpa på ett annat ställe?

OK, Tändningslåsets terminal 15 (t&au[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin […]

Bensinpriser v2

Nu är väl oljesläppet inte för[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc[…]