Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Oberg
Hej

Är det någon som har bra koll på hur man byter kamremmen på 6304a? Har för länge sedan bytt på en 740 och då änvänder man startmotorn för att lossa muttern/skruven som håller vevaxeldrevet, men jag tvekar till att göra det på den här motorn. Kanske finns det någon som har bra koll o kan tipsa så att jag inte ställer till det för mig.

Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Du behöver inte lossa vevaxelns remskiva på vitblockarna! Det är faktiskt enklare att byta på en 960 än det är på en 740! Skruva dän alla kåpor och under remskivan sitter det en halvmåneformad täckplåt, ta dän den oxå. Nolla sedan motorn, memorera hur remmen går över remhjul mm och skruva bort bultarna som håller den hydrauliska remspännaren (sitter till höger och lite nedanför vattenpumpen som är det remhjul längst till vänster om du står framför bilen och tittar på motorn). Plock bort den gamla kamremmen och gå till ett skruvstäd där du spänner fast remspännaren och MYCKET sakta och försiktigt tvingar in spännarkolven och när den är inne låser du den med en 2mm borr (har jag för mej att det var) i de hål som finns för detta. Kontrollera naturligtvis att alla remhjul och spännhjul är i gott skick. Häng på den nya remmen och montera remspännaren. Ta bort borren som låser spännarkolven och kontrollera att allt stämmer (den går ut väldigt långsamt så ta det lugnt!) Vrid runt motorn tills motorn är nollad igen och se efter så att allt stämmer.

//David
av I.H.P
Sidan 11 : http://caunter.ca/volvo960/cv14797.pdf, så har du momentuppgifter sist oxå, i övrigt stämmer beskrivningen ovan perfa.
//Björn
Användarvisningsbild
av Oberg
Hej

Jag tackar för hjälpen, verkar ju inte så svårt. Får ta mig en titt efter märkningen på vevaxeldrevet. Den såg jag inte när jag gjorde en snabbinspektion under kåpan. Tycker det ser ut och vara svårast att få vevaxeln o lira med kamaxlarna så att man inte hamnar ett snäpp fel när man väl sträcker ut.

Tyvärr fick jag ett nytt problem idag som gör att remmen får ligga till sig någon vecka till. Fick 2a på bromsslangen på vänster fram och när den nu skulle bort så ville den inte släppa från röret, som i sin tur vred sig så jag känner att jag nu måste byta röret oxå o det är så j-a trångt där skarven sitter under huvudbromscylindern så frågan är om jag kan få isär den. Kanske får leta lite efter någon tråd om just detta problem.

//Peter
av harman
hade samma problem och den skarven är svår att komma åt,men kapa röret i hjulhuset och kona om så blir det som nytt..finns konverktyg att köpa/låna lite överallt,,nippel storlek 11 behöver du med...
Användarvisningsbild
av Oberg
Jag gjorde precis som du skrev, Harman, såg att det var så man verkade göra efter att ha zappat runt på ämnet. Åkte till Biltema och köpte koningsverktyg och lite nipplar och rör. Var inte så svårt och det verkar som det blev tätt. Åkte ut för en provkörning och när jag kom ut på landet där jag planerade att trycka på lite hårdare så hoppade det ut ett rådjur framför bilen så jag fick testa abs-n lite tidigare än vad som var planerat :D Provade ytterliggare några gånger tills det började rycka om framhjulen :oops: Brände visst av lite spilld bromsvätska. Men tätt verkar det vara, så nästa steg är ombesiktning.

Så nu är det fritt fram att börja med kamremsbytet.
Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]