Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Shunten
Jag lyckades med koststycket att dra av en sådan idag. Provade med två muttrar men den pinnbulten sitter som p---en i greta. Har ingen svets annars hade man bara behövt sätta dit en loppa eller två å dra ut den men den lyxen har jag inte tyvärr. Nått bra tips på hur andra gått tillväga mottages varmt! :D
Och naturligtvis är det den som sitt närmast torpedväggen som gick av.
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
det är inte så lätt men ...
man borrar ett mindre hål i centrum av bulten och använder sig av en "grispitt" som är en konisk felgängad sak som griper tag innifrån borrhålet.
finns en splinsad variant som man knackar in också. (inte konisk)
dålig kvalitet på grispitten kan resultera i att man står där med avdragen pinnbult med en avdragen grispitt i mitten :evil:
av Nineforty
Lazydogmic skrev:dålig kvalitet på grispitten kan resultera i att man står där med avdragen pinnbult med en avdragen grispitt i mitten :evil:

Been there, done that... Fast inte en avgaspinnbylt utan en kåpskruv på en hoj. Samma scenario, järnskruv i lättmetall. Rostlösare och tid hjälpte till den gången, så spraya den och låt det verka ett tag innan du ger dig på den.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Har du tillgång till värmepistol eller annat som kan ge värme så
kan det hjälpa även om man inte får samma effekt som med gas.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lazydogmic skrev:det är inte så lätt men ...
man borrar ett mindre hål i centrum av bulten och använder sig av en "grispitt" som är en konisk felgängad sak som griper tag innifrån borrhålet.
finns en splinsad variant som man knackar in också. (inte konisk)
dålig kvalitet på grispitten kan resultera i att man står där med avdragen pinnbult med en avdragen grispitt i mitten :evil:
Först och främst, sitter pinnbulten så hårt att man har dragit av den så håller ingen "grispitt" heller. Inte utan värme iaf, men det är svårt att värma i aluminium. Den koniska typen är rätt kass, man får använda en rätt liten storlek i förhållande till skruven, annars vidgar man bara skruven så den sitter ännu hårdare. Den raka med splines är bättre, där kan man borra så det bara är nån mm kvar. Och så var det borra rakt och i mitten... Finns det ett par lediga hål intill kan man sätta i ett par långa skruv att sikta mot. Det underlättar att vara två, en som siktar i X-led och en som siktar i Y-led.
Får jag skryta lite? Här har jag träffat "hyfsat" i mitten:
Bild

Hjälper inget annat blir det insatsgänga. Jag gillar den här bättre än Heli-coil om det finns tillräckligt material runt hålet. Man borrar med rätt storlek och drar i den med en skruv och mutter som på bilden. Tack vare urtagen skär den sina egna gängor, och det går faktiskt lättare än man tror. Finns att köpa på min lokala Järnaffär iaf, vet inte vem som tillverkar dem...
Bild
Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.