Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har liten erfarenhet, för liten. Men det jag kan säga om problemet är att däcken vibrerar eller knorrar när man står stilla och rattar. Grejen är den att jag har besiktning imorgon den 11:te, och tänkte jag skulle ge balkar och liknande lite balk/underreds-spray. Den är svetsad (av bilmekanikerutbildad polare, numera svetsare) i krängningshämmar-fästena Kräng stagen eller vad de nu heter. Jag skulle komma åt dem med bilen på gårdsplan och eftersom nyckeln satt i låset, så vred jag hjulet där jag satt. Konstaterade att lyft krävs. Packade ihop slarvigt och hastigt och siktade på OK macken. Innan dess råkade jag slita ur en sladd i bakluckan. Jag har nämligen bytt till åm 90 bakljus själv, med en del sladdar på häng. De blev till att be bror sätta sig och backa och bromsa osv för att ta reda åp vilken sladdjävel som gått av. Fixade det, och därefter kommer problemet.

Antingen berodde det på att jag vred hjulet när bilen var av, men nyckeln i?
Eller på elfel?

Den burrade och morrade, mycket likt motorstopp fast inget sånt var i görningen. Som om att framvagnen tar upp motorvibrationer?
(bussningarna ser ju okej ut vad jag kan avgöra)
Körde till OK, kändes mycket osäkert( inte OK, ha ha :lol: ), dock bara i låga farter med mycket rattutslag, annars inte.
Att köra upp på rampen/lyften var nervkittlande! Kändes som om bilen var på väg att lägga av, trots att jag såg att varven var helt okej.
Men upp kom jag, spray sprayade jag och 57kr fattigare åkte jag. Knorrande. De kommer ju ändå att slå bort lack och underredsmassan för mig :-(O) imorgon...

En konstig grej jag noterade var att den går tystare och svänger lättare än förut!? Det är vid stilla och långsamt som det vibrerar.
Kollade servooljan, strax ovanför min, men borde vara okej fast på gränsen. Har varit i det läget sen aug.
När farsan fick köra den hade den skärpt till sig lite, visade sig bara stillastående och till fullt vänster.

Vad kan det vara då? Har jag haft problem hela tiden utan att veta om det?
Sista biten hem, aldeles nyss, så gav det med sig och bilen kändes okej.
Men en sån 740 vill man ju inte ligga i 90kh kl 05:45 i morgon bitti med om det kan vara så igen...

Vad tror ni?
det blir så ibland när man vrider med motorn avstängd
där kommer in luft i servon men det ger med sig efter några mils svängande
det är inget ovanligt att det blir så på bilprovningen när dem svänger på hjulen under sin inspektion
så det är ingen fara min 945a blir så varje gång efter besöket på bilprovningen

mvh/roger lycka till på bilprovningen :D
Ingen fara, lite luft bara som sagt. Fyll upp till max i behållaren så minskar du risken.
Min 745 var trög åt höger när den var kall, det förekommer på en del 700/900. Det lustiga är att det rättade till sig efter att jag hade bytt bromsar en gång och svängt ut hjulen för hand. Var ok ett bra tag och kom tillbaka. Lyfte och vred, ok igen....
Antagligen skräp i ventilerna, jag bytte olja men det kom tillbaka ändå...
Jo, jag antar att det borde vara så: skräp någonstans. Hut vet man vad för servolja som finns i nu då? Finns det typ universalolja som blandar sig med servoljan?
Vänta ett slag!
Ska tänka mig för och kolla instruktionsboken innan jag frågar :oops:

Upptäckte i veckan att RTTI,n verkar ha hoppa[…]

Batterifråga?

Då jag inte vet hur insidan är konstrue[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]