Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1620750
För c:a 2 år sedan började den hoppa ur vld fart över 150 -160 km/tim. Det var ju inget större problem, det är ju inte varje månad man kör så fort. Men sedan kom det i "vanlig" mororvägs fart, vi har 120 km på E6-an här. Idag hoppade den ut redan vid 100 km/tim.
Var under idag och kollade och ryckte och drog i kablarna. Hade tändning på, 4-an i och overtrive på. Hur jag ryckte och drog så klickade det inte I solenoiden. Men drog jag ur kablen på den så klickade det. Så det verkar Ok där. Ska kolla reläet framöver, även oljenivån i växellådan. Reläet löddes om för typ 10 år sedan, kanske dags för ett nytt.......
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1620757
Inte nu men den kollades vid förra servicen. Då den hoppade ur vid högre fart.
Reläet var ju känt för dåliga lödningar förr. Men det blir nog oljebyte till våren. Det tvättbara filtret brukar vara ganska mögligt. Volvo rekommenderar 4000 mil när bilen var ny. Men problemet är att oljan börjar bli svär att hitta, Biltema har den inte längre, dom har bara en "uppdaterad" version
Användarvisningsbild
av lennarte
#1620777
Sökte runt lite på nätet om olja till växellådan. Det verkar vara problem. Dom oljor som kommer upp innehåller "glidmedel", som finns i Dexron och i moderna ATF oljor, det funkar inte här då dessa "tillsats lådor" har friktionsytor. Dom "slirar" helt enkelt med dessa moderna oljor
Hittade detta i om Laycock de Normanville typ J
ATF typ F och G skiljer ju sig en del från andra ATF-oljor genom att den inte innehåller några friktionsmodifierande tillsatser. Den är alltså egentligen mer lik en ISO 46 eller 32 hydraulolja, eller SAE 10W motorolja, än den liknar modernare ATF-oljor.
Dom skrev även att man kan använda 10W40 motorolja. Förr (-60 och -70 talet) använde vi ju vanlig motor olja i dessa D-typ växellådor till P1800 och Amazon
"Min" overdrive heter J/P-type, en blandning av tidigare modeller J (140/240??) och senare modellen P. P modellen fanns ända till M90 kom i mitten på -90 talet
Användarvisningsbild
av lennarte
#1622066
Hade framme grejer för att byta till vinterdäck. Bl.a har jag en ramp så jag kan köra upp framhjulen så jag kommer under med min garage domkraft. Det blev inga vinterdäck på 745-an, men jag kom under så jag kom åt kablarna.
Tändning på, overdrive på, 4-ans växel i så kröp jag under. Rörde försiktigt på kablarna, men inget hände. Rörde hårdare och hårdare och även i kablarna upp till kupén men inget hände. Tog av kabelskona till solenoiden, då klickade det. Så det verkar som felet inte är där. Avslutade, parkerade bilen och plockade in grejerna.
Kör ju inte varje dag med bilen, men varit iväg några gånger (Byggmax, Biltema, Jula, systembolaget.....), alltså bara viktiga saker. En av resorna kunde jag testa någon km i 120 - 140 km/tim. Var även upp i c:a 170 km/tim . Overdriven funkar perfekt......Så felet är i kablarna i alla fall.
Åldrad bensin

Biltemas tillsats har 10-15% PEA om du vill h&aum[…]

Hej jag lämnade in min bil när handtaget[…]

Volvo car UX

En på jobbet har fått nya ex40 med upp[…]

installera dragkrok

När jag monterade krok på min XC70 (n[…]