Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av cyber
Hej !

Nån som vet vilken ingång / kabel man ansluter bensinvärmarens utgång för kupefläktstart på ECC:n.

Jag vill att när bensinvärmaren startar går värme på max o fläkten går i start på läge 1 eller 2. Vet att de ska gå att koppla så men vet inte vilken sladd det är. Har hört någon säga att det ska ligga en gul kabel bakom handsfacket.

/Christer
av lennart lundberg
Hej!

Den kabeln som kommer från värmaren ska gå in på stift 5.
Kontakten sitter bakpå manöverpanelen till ACC:en och det är den kontakten ”A” som har flest stift ”30 st”. Om det finns någon färdigansluten kabel som hänger löst från denna kontakt vet jag inte.
Denna anslutning gör att fläktmotorn går på halvfart oavsett vad reglaget för kupéfläkten står på.
Om det är en Volvo värmare Typ 091-B el. D så är kabeln gul = Y, kommer från stift 10 på styrenheten via en kopplingsplint.

Lennart 960
av cyber
Tack, precis vad jag ville veta.

Har bensinvärmare i dag men den startar inte upp fläkten o drar på värmen.

Tänkte koppla den via en termostat så att motorn värms till ca 35 grader innan kupefläkten slås på, då sparar jag lite ström från batteriet.

Fläkten behöver ju inte gå när motorn är kall.

Tack..
av Peter.H
Ja visserligen kan man koppla in en sådan styrande termostat, men min erfarenhet efter flera år med bland annat 091-B så kommer värmen innom några minuter in i kupén och värmaren behöver inte heller vara igång speciellt länge heller, brukar räcka med 15-20 minuter i 15 minus.

Och har alltid bara kört med vanliga standard batteriet utan problem, baraman kör minst lika länge som värmaren varit i gång och sedan är det aldrig fel att underhålls ladda batteriet då och då.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]