Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av owe66
Hej!
Fixat!
Min lösning blev:
2 meter slang 7.5 mm
1 st banjokoppling och 8 mm anslutning.
1st nippel 8 mm
Ta bort all slang fram till schrader ventilen (framför filtret)
Ersätt med nya slangen och "fina slangklämmor"
Går INTE med vanliga!
Ett tips, testa istället mindre storlek på slang o nipplar eftersom fuelrail och schrader ventilen ligger på lite mindre än 8 mm.
Jag trodde inte detta skulle fungera men det gör det.
Finns klipp på tuben ifall ni behöver hjälp!!
Obs! Man behöver inte alls använda nipplar, går alldeles utmärkt med filter utan gänga anslutning!
av rd350
Håll koll på dina kopplingar med "vanlig slang" och slangklammor, det kommer med stor säkerhet inte att hålla över tid på trycksidan....
av Rödsorken
Bensinläckage pga tryck i kopplingar, skarvar och mojänger - ajaj. Det är det här som gör att jag funderar på en tankpump med lite högre kapacitet (Walbro 255 eller vad de heter). Dvs en enda dränkt pump i tanken, hel slang/ledning under, filter i motorrummet där allt är väl synligt, över till "rail". Det är som om Volvo byggt in en svag punkt i vagnarna helt i onödan. Eller är det bara det att man tänker att man får två skarvar mindre där fram i närheten av grenröret?
Användarvisningsbild
av lennarte
rd350 skrev:Håll koll på dina kopplingar med "vanlig slang" och slangklammor, det kommer med stor säkerhet inte att hålla över tid på trycksidan....
Vad är "vanlig" slang??? Förmodar att TS använder bensinslang i alla fall.
För mig är vanlig slang Festo kemikalie resistent plastslang. Vi använde km vis med sådan när jag jobbade. Sitter sådan (10 mm) mellan original slang vid torped väggen och bränsleröret på insuget. Den har suttit där sedan jag byggde om till etanoldrift (typ 12-13 år sedan) och ville ha en "fast" monterad bränsle tryckmätare. Har aldrig läckt en droppe där. Körde då ett tag med 6-7 kg bränsletryck utan problem. Bytte till större spridare (Saabs röda) och har i många år nu kört på c:a 3,5 kg tryck. Kan även köra bilen på bensin, då sänker jag bränsletrycket till c:a 1,8 kg. Har en justerbar BTR.
En bild på hur det ser ut. Det är den blå slangen bakom huvudcylindern. Man kan även se kopplingen där jag tar ut en slang till bränsle tryckmätare. Locket på huvudcylindern har jag gjort om med en däckventil för att lättare kunna lufta bromsarna, och kopplingen
IMG_20201008_135301.jpg
IMG_20201008_135301.jpg (3.28 MiB) Visad 561 gånger
av owe66
Läckande kopplingar?
Självklart kan det börja läcka, men det gjorde det ju innan!
Ända som avviker från originalet är, en skarv vid fuelrail och en anslutning vid schrader ventilen.
Allt annat är som originalet ( som ju inte går att köpa!!)
Jag nappade på denna ombyggnad efter en film på "tuben"
Exakt samma problem som jag hade.
Detta finns ju på många andra märken!

Har ingen koll på I vilket skick den är[…]

S40 1.8f ac problem

Han kanske menar att den är gammal och tr&oum[…]

Noterade idag att höger bakdörr gick att[…]

Vad är det för en husvagn? Hur mycket […]