Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av markusunell
Hej!

Jag köpte en Volvo 940, som har varit registrerad som EPA traktor, Men nu till det "komiska". Ägaren jag köpte denna av sa i annonsen att det var behov av att byta bromsarna, så det var man fullt inställd på.

Beställde alla "ok" bromssköldar, skivor, nya bromsrör och hela baletten.

Hur jag än försöker. Jag har köpt biltemas bromsluftare, och det kommer så otroligt lite olja in i "avluftaren". Enligt min vetskap skall det komma rätt rejält, men här kan jag i stort sätt sätta den på "konstant" flöde i 10 minuter och det fylls väldigt sakta.

RL och RF på abs-modulatorn kommer det olja i som det ska, och bromsarna fram fungerar utmärkt. Men bak händer det absolut ingenting. Låtsar jag bromsröret till RR så kommer det olja när jag "pumpar" men det kommer inget ut ifrån den.

Nu behöver jag eran hjälp. Vad är nästa steg? Är det så enkelt att jag bara får införskaffa mig en ny abs enhet, eller är det nått annat knasigt som gör att den inte öppnar sig?

//
av Ulf965
Det kan becka igen i bromsoken. Luftnipplarna har du fått loss om jag förstår dig rätt. Skruva loss luftnipplarna och snurra ett klent borr 3mm eller liknande med fingrarna i hålen efter luftnipplarna. Har du tur får du upp gegga ur oken och du kan lufta normalt.
av volvo740sugmotor
Läcker det inte in luft vid gängan av nipplarna? jag har använt gängtejp för att motverka detta. Som en bonus kan de bli lättare att lossa om det blir rostigt.

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]

Det är service på mindre ort, lå[…]