Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1397445
Händer oftast i köer och när det är varmt. Pedalen fastnar längst ned och man får trycka snabbt flera gånger på den så åker den sakta upp igen och allt funkar sen som vanligt. Inga missljud eller annat konstigt. Har även hänt på motorväg ett par gånger..
Får ej i växlar när det händer.

Luft i systemet?
Slavcylinder?
#1579075
Nivån är ok i behållaren. Bromsvätskan är dock lite mörk. Haft problemet ett tag nu och det har blivit värre. Aldrig några problem vintertid men så fort det blir varma sommardagar kommer det tillbaka. Kan bli ståendes vid rödljus och andra ställen så det måste lösas. Måste vänta en stund så åker den långsamt upp igen. Hjälper inte att dra upp den för hand
#1579433
När bytte du bromsvätska, inklusive lådan senast? Om inte, gör det. Om det är gjort inom senaste året (max 2 år mellan byten på pendlingsbil som inte körs hårt) så kolla om du har anliggande broms/väta i systemet. Även hur det är gjort är viktigt då man måste se till att byta och inte bara fylla på, samt lufta hela systemet korrekt.
#1579437
I och med att du inte kan lägga i växlar när den fastnar nere innebär det ju att slavcylindern inte trycker på kopplingsgaffeln trotts att pedalen är nere. Då kvarstår huvud eller slavcylinder, ledningen där i mellan, eller vätskan.

Prova först att byta vätska. Se till att behållaren är "överfull" (behållaren för kopplingen i bromsvätskebehållaren är vääääldigt långt upp, fråga inte hur jag vet det) och lufta på slavcylindern. Kontrollera samtidigt att du inte har något läckage till/vid slavcylindern.

Om inte det löser problemet skulle jag nog gissa på fel huvudkopplingscylindern, men det är som sagt en gissning.
#1579459
Bytte vätska i hela systemet igår. Vid varje broms o h vid slaven. Ska testköra nu. Även beställt slav, huvudcylinder och en metallomspunnen slang som ska monteras. Slangen ser rätt risig ut så kanske sväller eller något vid värmepåslag.
Aldrig bytt vätska förutom vid okbyte och alla ok har jag bytt vid olika tillfällen under 10år. Vätskan såg mörkbrun ut. Började längst ifrån kärlet höger sida bak. Trycksatte behållaren med en anslutning man kopplar till ett bildäck. Väntade tills det inte var bubblor/luft och stängde nippeln.
Senast redigerad av 1 volvorullar, redigerad totalt 0 gånger.
#1579464
Snyggt! Återkoppla gärna hur det går.

Om slangen sväller och inte returnerar vätskan "uppåt" tycker jag kopplingen borde vara intryckt och du kan lägga i växel, men säkert inte fel att byta om den ser risig ut.
#1579472
volvorullar skrev:Aldrig bytt vätska förutom vid okbyte och alla ok har jag bytt vid olika tillfällen under 10år. Vätskan såg mörkbrun ut. Började längst ifrån kärlet höger sida bak. Trycksatte behållaren med en anslutning man kopplar till ett bildäck. Väntade tills det inte var bubblor/luft stängde nippeln.
Grejen är dock att du kan byta ok, vätska osv tills f-n avlöser dig - du har fortfarande exakt samma gamla skitolja kvar till kopplingen.
Det är 2 seperata kammare i kärlet, och kopplingskammaren kan enbart fyllas genom att ÖVERFYLLA bromskammaren, först då börjar det rinna över till kopplingskammaren.
#1579498
Så är det, men nu är det ny vätska i hela systemet. Har inte fastnat under körning idag men har heller inte varit den värmen där problemen brukar uppstå. Behöver testköras mellan 25-30 grader och i stekande sol. Är det inga problem i sådana förhållanden så kan annat uteslutas. Besiktning på måndag så får hoppas att hastighetsmätarn vill välja att fungera just då med 😄

En tidsfråga när den andra börjar […]

Bra att du kollar läget innan köp. Hamna[…]

AQ130 läckage

Som sagt du behöver minst en expansionsplugg […]

Servicelampa 850 -96

Här har du information vad som gäller f&[…]