Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1576329
Hej,

Har precis fått ta över en kanonfin 740 från 88. Rullade genom besiktning idag och den känns som en dröm. Men något som gnager är kallstarter. Startmotorn går säkert 2 minuter innan den hostar igång, sen går den lite, dör igen, starten igen, går lite, bluddrar, dör igen, startar, bluddrar. Så får man lirka i ca 1 minut tills vad det känns som, lite värme har skapats och då vips, går den som en klocka. Och aldrig några problem att starta bilen väl varm, även med motorvärmare i startar den direkt. Har ni här på forumet några tips på vad detta kan bero på ? Att tillägga är att jag bytt tempivare(den blå under 3:an) efter ha läst någon tråd om det, har även rengjort tomgångsventilen som såg väldigt ren ut.

Allt gott
#1576351
Vilket variant av insprutning är där? Äldre eller nyare varianten av LH-Jetronic? Nyare varianten har en felkodsläsare vid vänster fjädertorn och motorstörnings lampa i instrumenthuset. Båda har en temperatur givare för motorstyrningen, äldre blå och nyare svart. Sitter i topplocket under insuget ungefär vid 3-ans cylinde.
#1576430
Japp, då kan du ta ut felkoder på tänd och bränsle systemen. Men bara på det som rör avgasreningen. Det finns (kanske) en varningslampa i instrumentet men inte alltid.
Lagen om avgasreningen med katalysator gäller bilar som registrerades efter 19890101. Så bilar av 89-års modell som tillverkades och registrerades före det datum kallas -88B. Kan vara en sådan du har, jag har en sådan och där finns en sådan lampa men den är inte kopplad.
Börja med att kolla temperatur givaren, den ska vara svart, blå passar men funkar inte. Med dom symtom som du beskriver. Kolla sedan om där finns felkoder.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 4Bb4rmGip4
#1576447
Har tagit felkoder i hål 2 nu på dosan och de säger 2-2-1 samt 1-2-1. Angående tempgivaren så var den som satt i bilen innan jag bytte en blå med flata stift, jag bytte till en likadan, beställd på vparts. Har kollat BTR:en som håller tryck bra när jag suger i den.
#1576462
Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så) så har du LH2.4 insprutning, då ska du ha en svart tempersturgivare. Du ska även ha en LMM som heter 016 dom sista 3 siffrorna. Du ska även ha en varningslampa (röd) som lyser vid vissa felkoder. Det äldre systemet (LH2.2) har en LMM som heter 007 och en blå temperaturgivaren. Ingen varningslampa
Här kan du se var felkoderna betyder

2-2-1 = Adaptiv lambdareglering dellast (tänder lampa)
Villkor:
Det adaptiva systemet kompenserar för långsamma förändringar av bränsle/luftblandningen.
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för mager i dellastområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp bränsle/luftblandningen för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2–2–1 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert, luftläckage, lågt bränsletryck, felaktiga givarsignaler.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart, eventuellt hög bränsleförbrukning, olika körbarhetsproblem.

1-2-1 = Luftmassamätarsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen från luftmassmätaren till styrenheten är felaktig eller saknas, får styrenheten ingen information om hur mycket luft som passerar in till motorn. Informationen behövs för att rätt bränslemängd ska sprutas in. Styrenheten sätter felkod och går in i ett nödprogram med fasta insprutningstider för att bilen ska gå att köra.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar, anslutningar eller luftmassmätaren.
Felsymptom:
Olika typer av körbarhetsproblem, hög bränsleförbrukning
.
#1576526
Tack för ett utförligt svar Lennart! Så antingen soppapump, luftläckage eller givare?
Ber om ursäkt för många frågor men här är en till. Jag köpte alltså denna: https://vparts.se/se/temperatursensor-k ... d_source=1 men skulle ist haft denna: https://vparts.se/se/temperatursensor-k ... 90402.html . Även fast det satt en blå i motorn som jag demonterade?
#1576539
Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 007 som slitsiffror.
007 är den äldre modeller och då sitter där blå tempgivare, även 3 kablar till en Hall givare i fördelaren bak på topplocket.
016 är den nyare modeller och då sitter där svart tempgivare, inga kablar till fördelaren bak på topplocket men en svart kabel med ett kontaktstycke mitt på löper hela från bakom bromsservon utmed ändra kablar överst på torpeden net till en vevaxelgivare som sitter mot svänghjulet. Och så har den diagnostik boxen vid fjädertornet.
Radera felkoderna, byt tempgivaren kör sedan en runda (någon mil) och har du lite tur kan båda felkoderna förbli borta.
Du borde fått felkod 1-2-3
1-2-3 = Motortemperaturgivarsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen från motortempgivaren motsvarar en temperatur under -40 °C eller över 120 °C sätts felkoden. Styrenheten antar då en temperatur på kylvattnet till 20 °C vid start och annars cirka 90 °C (limp home) så att bilen är körbar.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar, anslutningar eller komponent.
Kontaktresistans i anslutningar.
Dålig stomanslutning av signaljord.
Felsymptom:
Svårstartad kall.
#1576543
Tack återigen för svar.
Tyvärr verkar det ha bytts LMM från orginal till denna ( https://www.trodo.se/luftmassesensor-pi ... 07759-14-0) och jag har svårt att finna vilket nummer den skulle ha om den var orginal. Säger att den ska motsvara Bosch 0 986 280 101, kan då vara den som heter 016 ? Tycker mig kunna tyda det på bilderna på nätet. Det betyder kanske att de bytt från orginal-LMM som var 007 till 016 och inte bytt tempgivare? Jag beställer en ny givare och håller tummarna.
IMG_1685.jpeg
IMG_1685.jpeg (3.57 MiB) Visad 229 gånger
#1576552
016 och 007 går inte att byta öht då de mäter olika saker och ger olika signaler. Den ena passar och den andra gör det inte. Det beror på om du har 2,2 eller 2,4 sprut som behöver mängd eller massa av luft. Om du vill byta det som krävs för att köra med "fel" lmm måste man byta hela sprutet. Ett enkelt sätt att kolla vilken du har är att kika in i burken, en modern lmm bränner små trådar medans en äldre lmm mäter motstånd av luften, typ.

Samma slags mekanismer som med vindkraftverken d[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Hoodie

Eller så köper man en bensinare och sli[…]

Fick på sommarhjulen i dag, så jä[…]