Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dforsberg
#1543609
Tjena! har en 740 85a-

som jag fick ett fel på som jag ej är så lista ut.
den skjuter ut olja genom påfyllningslock, samt kring vevhusventilationen, burken är förövrigt inte tät. flamfälla bytt men problemet kvarstår. utrymmet under insuget blir formligen dränkt i olja vid belastning,
har ni några tips?

detta problem uppstod efter bilen gick varm för övrigt vetande samt att jag haft återkommande problem att den "kokat" sen detta började att den blivit för varmt har uppstått 2 gånger, men oljeläckaget är konstant.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1543622
Du har inte fått bensin i oljan så det är för mycket/för tunn olja i motorn? Hur ser avgaserna ut?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1543932
Det enda som kan läcka under insuget är just oljefällan och slangar, o-ringar, ventil m.m till det.
av dforsberg
#1543954
Jajjemen, så långt är jag med. Men vad kan göra de sjuka övertryck som gör att jag har olja exakt överallt på den sidan?
Under insuget, samt fullt över luftfilterlådan osv 🙂
av LottaGroning
#1544102
Ett tänkbart scenario om den har kokat ett antal gånger är ju att topplockspackningen ev har skjutit en passage mellan cyl och oljekanal så att kompressionen pressar upp vevhustrycket.
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]