Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ulla245
#1542905
Hej , hopas någon har någon bra ide om vad som är fel . Det är en 945 -98 , det låter om abs systemet hela tiden när man kör och bromsar man löst så blir det tyst , bromsar man hårt låter det ännu värre och hackar i pedalen . Det känns som det är på vänster sida som det låter när man bromsar ,den drar lite till vänster också ,abs lampan tänds inte . Jag har ohm mätt givarna fram ca 1050 på båda . Jag har gjort rent kuggkransarna ordentligt , den vänstra såg värst ut men jag såg ingen spricka och alla tänder satt på plats .
Senast redigerad av 1 ulla245, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1542929
Du kan ha felkoder. Hur fungerar ABS-lampan i instrumentet. Tänds den med tändning på? Släcks den när motorn startats? Det görs en "internkontroll" av ABS-systemet när du startar motorn. Om lampan tänds medan motorn är igång innan du börjar köra är det något fel i elektroniken (även givare). Om lampan tänds när du kört ett tag är det fel på något "som rör sig" medan du kör (tandhjul, kablar till givare). Även olika stora hjul kan ge felsignal, i alla fall på nyare bilar
Så fungerar det på min 745-a, du kan dessutom ta ut felkoder på 940. Det kan inte jag.
av ulla245
#1542931
Abs lampan tänds när man slår på tändningen och släcks när man startat , jag kan inte kolla felkoder för det är en 98 och jag har ingen felkodsavläsare , men eftersom lampan inte tänds när man kör borde det inte finnas några koder heller . Förra sommaren tog jag bort säkringen för slippa lyssna på rasslandet men nu måste jag besikta bilen så då måste den funka .
av TioTusenKRBil
#1542939
Är 99% säker på att det är själva pumpaggregatet. Det sitter nämligen vid vänster sida brevid servooljan och rasslar när något börjar bli dåligt. Kan vara en givare som börjar ge upp, kan vara själva aggregatet, kan vara vad som helst inom systemet. Det är iaf det som rasslar när det brukas/testar sig. Kan låna ut felkodsläsare om du bor i närheten och pallar åka förbi (dma din ort), annars så går det lätt att bygga egen också. Däremot så ska ABS stängas av vid alla felkoder så vitt jag vet. Den enda felkoden du kan få ut utan att abs lampan lyser är 1-4-2 "Brake light switch open circuit" och då behåller du även fungerande abs system.
av ulla245
#1542948
Jag var ute och körde lite idag och vid första högerkurvan tändes abs lampan , jag stannade och tog bort en batterikabel en stund och körde sen lite till , när man kommer upp i 40 km/h så blir det tyst på rasslandet , lampan tändes igen efter en stund .
Användarvisningsbild
av lennarte
#1543084
Då har du med all säkerhet fel i det som "rör sig", förmodligen kuggkransar. Glapp i framhjulslager kan (i alla fall i teorin) göra att signalen uteblir när du svänger. Mer troligt är nog kabelbrott i så fall.
av ulla245
#1543142
Ja det är förmodligen kuggkransen för kabeln är hel och jag har ohm mätt givaren . Antar att det är den vänstra ? Det är där det rasslar och låter när man bromsar .
av TioTusenKRBil
#1543215
Det rasslar vänster för att själva aggregatet som rasslar sitter där. Lite tryckluft som man kör på kransen är "standard" service enligt mig och kan lösa problemet. Annars kanske man behöver borsta. Om det inte är felet är det nog en givare som börjar bli dålig.
av ulla245
#1543285
Nu uttryckte jag mig lite fel , det hugger och låter från vänster broms , den drar lite åt vänster , den rasslar när man inte bromsar och det är från aggregatet , men det slutar rassla när man kommer upp i 40 km /h jag har mätt upp givarna båda är lika ca 1050 ohm .

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen